Nie da się ukryć, że sprzęgło stanowi jeden z kluczowych elementów pojazdu. Dzięki niemu możliwa jest precyzyjna kontrola mocy silnika, łącząc go ze skrzynią biegów. Jeśli zauważymy, że sprzęgło zachowuje się inaczej niż zwykle, należy niezwłocznie udać się do zaufanego serwisu. Bagatelizując problem, nie tylko pogłębiamy usterkę, ale także zmniejszamy swoje bezpieczeństwo w trakcie jazdy. W przygotowanym artykule zajmiemy się typowymi symptomami awarii, który każdy kierowca powinien dostrzec.

Ślizgające się sprzęgło. Co to takiego?

Często przyczyna awarii sprzęgła wynika ze zużycia koła zamachowego oraz tarczy docisku. Wadliwe komponenty powodują tzw. ślizganie się sprzęgła. W czym się ono objawia? Głównym symptomem  usterki będzie brak przyśpieszenia auta po wciśnięciu pedału gazu przy wysokich obrotach silnika.  Szczególnie problem ten da się odczuć podczas jazdy na wzniesieniu. Na tym lista objawów ślizgania się sprzęgła jednak się nie kończy. Zjawisku niejednokrotnie towarzyszy nieprzyjemny zapach spalenizny,  który to występuje zwłaszcza przy ruszaniu samochodu oraz przy wolnej jeździe. Z czego on wynika? Przyczyna tkwi w  rozgrzanych okładzin ciernych przeznaczonych do poprawy przyczepności sprzęgła. Gdy są już mocno zużyte, potrafią doprowadzić do awarii skrzyni biegów, tym samym unieruchamiając samochód na dobre. Warto jednak nadmienić, iż nawet porządnie wyeksploatowane komponenty nie muszą wcale wydzielać zapachu, który bardzo przypomina swądy palonych klocków hamulcowych. Wiele zależy bowiem od materiału wykonania okładzin.

Kłopoty z ruszaniem

Produkowane współcześnie sprzęgła posiadają odpowiednie mechanizmy, mające na celu zagwarantowanie ich poprawnego funkcjonowania bez względu na stopień zużycia. Jeśli jednak przy operowaniu pedałem pojawiają się kłopoty, to okładziny są w tak złym stanie, że nie wystarcza już praca regulatorów. Nieraz spotykamy się ze stwierdzeniem, że ,,sprzęgło bierze za wysoko’’. Mówi się tak, gdy pojazd nie rusza po niewielkim oderwaniu od pedału. Komponent wówczas jest pozbawiony swej zdolności do przenoszenia wysokich obciążeń, przez co poszczególne elementy ulegają przegrzaniu.  Z drugiej strony, sprzęgło często bywa również za mocno wrażliwe na docisk. Wtedy auto rusza gwałtownie, nawet gdy bardzo lekki popuścimy pedał. Z takimi symptomami raczej nie ma co marzyć o normalnym ruszaniu, a także manewrach na miejskich drogach przy małej prędkości. Często przyczyną tego stanu jest awaria hydraulicznego wysprzęglika, który przestał trzymać ciśnienie. W takich sytuacjach nie ma zwlekać i udać się do warsztatu takiego jak Sochacki Auto Serwis Mieczysław Bulski.

Nietypowe dźwięki

Sprzęgło  wymaga pilnej interwencji również wówczas gdy z okolic skrzyni biegów dochodzą niepokojące dźwięki. Zaistniała usterka jest zwłaszcza odczuwalna, gdy wciskamy sprzęgło na biegu jałowym. Źródło odgłosów w przeważającej większości przypadków stanowi wyeksploatowane łożysko bądź elementy hydrauliki. Komponent może również hałasować przez niewłaściwą pracę silnika, co często zdarza się dla posiadaczy samochodów wyposażonych w jednostki napędowe diesla. Niekiedy dziwne dźwięki ze sprzęgła wynikają z błędu mechanika, który źle zainstalował i dopasował części. Dlatego tez wymianę wadliwego komponentu należy zlecić tylko zaufanym pracownikom warsztatu, dysponujących niezbędnym doświadczeniem