Serwis klimatyzacji to jedna z podstawowych czynności, jakie powinniście regularnie wykonywać w swoim aucie. Sprawne działanie układu klimatyzacji decyduje o komforcie kierowcy i pasażerów. Niestety wiele osób zaniedbuje ten element, doprowadzając do poważnych konsekwencji. Dlatego w dzisiejszym artykule omówimy szczegółowo kolejne etapy serwisu układu klimatyzacji.

Jak wygląda diagnostyka układu klimatyzacji?

Pierwszym etapem serwisu klimatyzacji jest diagnostyka układu. Pracę układu klimatyzacji kontroluje specjalny sterownik. Jego zadaniem jest odczytywanie parametrów z układu takich jak temperatura czy ciśnienie w obwodach. Wszystkie nieprawidłowości, które pojawiają się podczas pracy układu, są zapisywane w pamięci sterownika. Dlatego na początku prac serwisowych diagnosta powinien podpiąć specjalny tester do gniazda diagnostycznego i zebrać informacje o błędach zapisane w sterowniku.

Kolejnym ważnym elementem diagnostyki jest pomiar temperatury w układzie. Użytkując klimatyzację na co dzień, możemy nie odczuwać odstępstw od normalnej pracy układu. Dlatego diagnosta dokonuje pomiaru temperatury, przykładając do kratki nawiewu specjalny czujnik. Tym sposobem sprawdzana jest minimalna i maksymalna temperatura generowana przez układ. Ważny jest także czas, w jakim klimatyzacja może osiągnąć skrajne temperatury. Po odczytaniu wyników są one porównywane z danymi serwisowymi.

Istotnym elementem, który podlega weryfikacji, jest również sprawdzenie odpływu wody z parownika. Parownik to element, na którym skrapla się woda. Ścieka ona następnie na podstawkę i wylewa się pod samochód specjalnym odpływem. W przypadku zatkania odpływu woda może rozlać się na podłogę i doprowadzić na przykład do pleśnienia dywaników.

Jak przebiega serwis klimatyzacji?

Jedną z głównych czynności, jakie obejmuje serwis klimatyzacji, jest uzupełnienie czynnika. Sprawne działanie układu generuje roczny ubytek czynnika na poziomie 10%. Oprócz tego zużywa się także środek smarujący, który krąży po układzie razem z czynnikiem. W związku z powyższym podczas corocznego serwisu klimatyzacji trzeba podpiąć specjalną maszynę, która sprawdzi szczelność układu, opróżni go i następnie napełni nowym czynnikiem chłodzącym oraz środkiem smarnym.

Na tym samym parowniku oraz w układzie nawiewu powietrza, gromadzą się bakterie i grzyby. W związku z tym należy się ich regularnie pozbywać, ponieważ mogą mieć one negatywny wpływ na nasze zdrowie. Ponadto powodują nieprzyjemny zapach w kabinie. Dlatego obowiązkowym etapem serwisu klimatyzacji jest jej odgrzybianie, które polega na aplikacji preparatu grzybobójczego do kratki wentylacji oraz w miejsce filtru kabinowego. Bardzo skutecznym sposobem pozbycia się grzybów i pleśni jest ozonowanie, czyli zabieg przeprowadzany z użyciem specjalnego generatora ozonu. Ozon to gaz o silnej reaktywności. Wchodzi on w reakcję z innymi cząsteczkami, powodując rozbicie ich struktury. Gaz ten bez trudu dociera tam, gdzie znajduje się powietrze. To zapewnia wysoką skuteczność w zakresie eliminacji nieprzyjemnego zapachu oraz zwalczania bakterii, grzybów i pleśni.

W trakcie serwisu klimatyzacji należy także wymienić filtr kabinowy. Jest to element, który szybko ulega zabrudzeniu i tym samym spada jego przepuszczalność. W konsekwencji powoduje to spadek skuteczności wentylacji, który objawia się zaparowanymi szybami. Najlepszym wyborem będzie w tym przypadku filtr węglowy, który jest nieco droższy, ale ma wyższą skuteczność w wyłapywaniu nieprzyjemnych zapachów. Specjaliści zalecają także, aby co 2 lata wymienić osuszacz, który odpowiada za pochłanianie wilgoci i stanowi formę ochrony przed korozją.

Planując serwis klimatyzacji, warto wybrać profesjonalny punkt. Auto-Fux Elektromechanika, autoelektromechanika, naprawa klimatyzacji z miejscowości Wiórek ma doświadczenie oraz specjalistyczny sprzęt, który pozwala na skuteczny serwis i naprawę układu klimatyzacji.