Każda osoba, która ma prawo jazdy kategorii B ważne co najmniej od trzech lat, może prowadzić jednoślad o pojemności 125 ccm. Tego typu pojazdy zaczynają podbijać polski rynek. Są zdecydowanie bardziej funkcjonalne niż motocykle i doskonale nadają się do komunikacji miejskiej. Dlaczego warto kupić taki skuter? Ile kosztuje jego serwis i ewentualna naprawa?

Czym różni się skuter od motocykla?

Skuter to nic innego jak lekki motorower, którego silnik i zbiornik paliwa umieszczone są pod kanapą. Pojazd prowadzi się bez obejmowania go nogami. Wyposażony jest w obniżoną ramę oraz podest na stopy. Nowoczesne skutery 125 ccm mają automatyczne sprzęgło i bezstopniową skrzynię biegów. Prowadzi się je w prosty i przyjemny sposób. Popularne jest tuningowanie skuterów, które polega na zwiększeniu mocy silnika lub dostosowaniu wyglądu jednośladu do preferencji właściciela.

Jakie zalety ma skuter 125 ccm?

Skutery cechują się większą mobilnością niż motocykle. Umożliwiają im to mniejsze gabaryty. Taki pojazd doskonale sprawdzi się w ruchu miejskim. Można nim skutecznie omijać korki oraz pokonywać wąskie i kręte trasy. Ponadto skutery zużywają niewielkie ilości paliwa, dzięki czemu jazda na nich zwyczajnie się opłaca. Tego typu jednoślady zapewniają też spory komfort przemieszczania się po mieście. Nadają się zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn z różnych grup wiekowych. Warto podkreślić, że na zakup skutera może pozwolić sobie coraz więcej osób. Najtańsze modele wyceniane są już od 5 tysięcy złotych.

Ile kosztuje utrzymanie skutera?

Każda maszyna wymaga należytej opieki. Tylko wtedy będzie służyć nam bezawaryjnie przez długie lata. Jak informuje specjalista z zakładu mechaniki pojazdowej Speed Moto II – aby utrzymać skuter w dobrym stanie technicznym, należy regularnie poddawać go przeglądom. Serwis jednośladu polega na wymianie płynów eksploatacyjnych, kontroli newralgicznych podzespołów oraz konserwacji pojazdu. Zaleca się, by wykonywać tego typu czynności po przejechaniu 2-3 tysięcy kilometrów. Za taką usługę mechanik zainkasuje nie więcej niż 150 złotych.

A co z naprawą jednośladu? W skuterach 125 ccm najwięcej problemów powoduje luźny pasek napędowy. Należy być więc wyczulonym na wszelkie zmiany w jego wyglądzie - rozwarstwienie, spękanie czy zmianę szerokości. Zerwanego paska nie da się naprawić samodzielnie bez odpowiednich narzędzi. Koszt wymiany oscyluje w granicach 500-600 zł. Warto też dbać o jednostkę napędową. Silnik skutera może pozwolić na przejechanie 50 000 km, ale tylko pod warunkiem, że pojazd będzie dobrze serwisowany. Jeśli tak się nie stanie, jednostka napędowa zacznie się psuć po przejechaniu połowy z deklarowanego dystansu. Kompletny remont silnika to koszt od 1200 do 2000 zł. Oczywiście są to tylko szacunkowe wyliczenia. Koszt napraw zależy od rozmiaru awarii, marki skutera, dostępności części zamiennych i cennika mechanika.