Naprawa zawieszenia w wielu przypadkach jest związana z dosyć wysokimi kosztami. Niestety tego typu naprawy są konieczne, zważając na fakt jak ważną rolę w aucie pełni układ zawieszenia. Dlatego postanowiliśmy opisać szczegółowo typowe awarie układu zawieszenia występujące w samochodach osobowych. Wyjaśnimy także, na jakie elementy warto zwrócić szczególną uwagę.

Jakie elementy są szczególne podatne na uszkodzenie?

W przypadku układu zawieszenia najbardziej narażone na uszkodzenie są wszelkie elementy wykonane z gumy lub powleczone gumą. Tendencja do powstawania uszkodzeń gumowych elementów nasila się w okresie zimowym. Niskie temperatury powodują, że guma twardnieje. To z kolei zwiększa ryzyko powstawania pęknięć. Czynnikiem, który zwiększa ryzyko są dziury, które pojawiają się na drogach w okresie zimowym. Wszelkie nierówności narażają układ zawieszenia na bardziej wytężoną pracę.

Jaką rolę odgrywa wahacz i sworzeń?

Wahacz jest elementem łączącym koła z nadwoziem. Element ten wykazuje wysoką odporność na uszkodzenie. Dosyć częstym awariom ulegają jednak gumowe tulejki, które są wpasowane w wahacz. Awaria tych elementów wymaga wymiany całej części.

Sworzeń to element, który łączy wahacz ze zwrotnicą. W momencie, gdy koła pojazdu zmieniają swoje położenie, sworzeń ulega skrętowi. Usterkę sworznia dosyć łatwo zauważyć zwłaszcza podczas wolnej jazdy po nierównej nawierzchni, kiedy z przedniej części samochodu dobiegają niepokojące odgłosy.

Jakie są objawy awarii końcówki drążka?

Końcówka drążka łączy zwrotnicę i przekładnię kierowniczą. Problemem jest trudność w określeniu żywotności tego elementu. Jest ona zależna  od producenta oraz warunków eksploatacji. Objawem, który powinien zaniepokoić właściciela pojazdu, są drgania odczuwalne na kierownicy. W przypadku zdiagnozowania luzów niezbędna jest wymiana końcówki. Po montażu nowej części konieczne jest także ponowne ustawienie geometrii pojazdu.

Jaką funkcję pełni łącznik stabilizatora?

Naprawa zawieszenia obejmuje bardzo często łącznik stabilizatora, czyli część, która odpowiada za optymalną przyczepność kół do podłoża. Łącznik jest wyposażony w ruchome końcówki. Podczas wjechania w dziurę na drodze elementy te ulegają zerwaniu i powodują powstanie luzów. Usterkę można zauważyć podczas powolnej jazdy po nierównej drodze, kiedy to słychać specyficzne stuki w okolicy kół. Diagnostyka polega na oględzinach pod autem i poruszaniu łącznikiem w celu stwierdzenia ewentualnych luzów. W razie nieprawidłowej pracy konieczna jest wymiana części.

Jak zweryfikować awarię amortyzatorów?

Charakterystyczne pływanie auta w momencie pokonywania zakrętu jest typowym objawem uszkodzenia amortyzatorów. Jeśli dodatkowo stwierdzimy wyciek oleju z amortyzatora, to mamy pewność, że element już wkrótce będzie wymagał wymiany. Stopień zużycia amortyzatorów można zweryfikować na stacji diagnostycznej. Oprócz samego amortyzatora awarii może ulec także sprężyna. Nie obniża to komfortu jazdy, ale jest powodem stuków szczególnie przy jeździe po nierównościach. W wielu przypadkach awaria obejmuje łożysko amortyzatora, które jest osłonięte gumową poduszką. W tym przypadku objawem są także charakterystyczne stuki i drgania. Zatarte łożysko powoduje większy opór przy skręcaniu kół.

Prawidłowa diagnostyka i szybka naprawa uszkodzonych elementów zawieszenia dają gwarancję płynnej i bezpiecznej jazdy. Odwiedzając PHU Szmit Autoservice Jaroslaw Szmit,