Zawieszenia motocyklowe we współczesnych modelach mogą mieć postać zawieszenia teleskopowego klasycznego oraz odwróconego. Sporadycznie spotykamy motocykle z zawieszeniem innego typu. Niektóre modele BMW posiadają zawieszenie telewer, które jest połączeniem teleskopów i wahacza pchanego. W dzisiejszym artykule omówimy typowe awarie układu zawieszenia.

Jak przebiega diagnostyka układu zawieszenia w motocyklu?

Uszkodzenia zlokalizowane w obrębie przedniego zawieszenia zawsze wiążą się z wyraźnym obniżeniem bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. W związku z tym kluczową kwestią jest ich szybkie zdiagnozowanie i wyeliminowanie problemu. Do najczęstszych objawów uszkodzenia przedniego zawieszenia możemy zaliczyć:

  • Niepokojące stuki
  • Niestabilność
  • Zbyt miękką pracę teleskopów
  • Trudności podczas pokonywania zakrętów
  • Problem z utrzymaniem kierunku jazdy
  • Problem ze skręceniem kierownicą podczas jazdy na wprost

Wstępną kontrolę zawieszenia należy przeprowadzić na postoju przy wciśniętej dźwigni przedniego hamulca. Trzeba spróbować przetoczyć motocykl do przodu i do tyłu sprawdzając obecność luzów. Jeśli podczas próby przetaczania motocykla obserwujemy tylko wciskanie i odbijanie teleskopów, to można przyjąć, że zawieszenie przednie nie ma luzów. Jeśli jednak są słyszalne stuki i występuje opóźnienie w działaniu hamulca, to należy założyć, że wystąpiła usterka zawieszenia.

Jakie usterki przedniego zawieszenia występują najczęściej?

Wśród najbardziej dokuczliwych i najczęściej występujących możemy wymienić luzy na łożyskach główki ramy. Luzy te łatwo zaobserwować podczas hamowania. Po wciśnięciu dźwigni przedniego hamulca słychać charakterystyczny stuk. Aby potwierdzić diagnozę, najlepiej rozmontować i sprawdzić stan łożysk główki ramy. Samo dokręcenie nakrętki korygującej wartość luzu może nie wystarczyć. Czyszczenie i smarowanie łożysk należy przeprowadzać co 2-3 sezony.

Wśród powszechnych rodzajów uszkodzeń możemy wymienić także wyciek płynu hydraulicznego z teleskopu. Przyczyną jest przeważnie uszkodzenie uszczelniacza. Pewną wadą uszczelniaczy teleskopów jest ich niska trwałość. Uszkodzenie tego elementu może doprowadzić do zaolejenia tarczy hamulcowej lub przedniej opony. W związku z tym najlepiej przy każdej wymianie płynu hydraulicznego założyć nowe uszczelniacze.

Zawieszenia motocyklowe, które są poddawane długotrwałej eksploatacji, mogą wykazywać objawy zużycia tulei prowadzących w goleniach teleskopów. Jednocześnie można zaobserwować zużycie lag. W takiej sytuacji na ich zewnętrznej powierzchni widoczne są rysy wzdłużne. Pojawia się także owalizacja. W wyniku zużycia powstaje luz, który jest odczuwalny podczas hamowania i w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni. Duże luzy mogą powodować trudności z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy oraz opóźnienie reakcji na ruch kierownicą. Zewnętrzna powierzchnia lag jest również narażona na korozję oraz uszkodzenia spowodowane przez drobne kamyki. Stwierdzenie takich uszkodzeń wymaga wymiany lag teleskopów.

Kolejną usterką może być skręcenie kierownicy w trakcie jazdy na wprost. Najczęściej powodem takiego stanu rzeczy jest wcześniejszy wypadek lub wywrócenie się motocykla. Czasem przyczyną są również wygięte lagi teleskopów.

Niepokojące objawy mogące świadczyć o uszkodzeniu zawieszenia powinny skłonić właściciela motocykla do niezwłocznej wizyty w profesjonalnym serwisie. Z pewnością do takich punktów należy firma Zawieszenia Motocyklowe Tadeusz Ryś. Wieloletnie doświadczenie w serwisowaniu, naprawie i regeneracji elementów zawieszenia stanowi najlepszą rekomendację dla firmy prowadzonej przez Pana Tadeusza Rysia.