Zawieszenie to jeden z podstawowych elementów w aucie, pełniący w nim szereg niezwykle istotnych funkcji, umożliwiający przede wszystkim bezpieczną i komfortową jazdę. Warto przy tym pamiętać, że przez wiele lat na rynku motoryzacyjnym dominowały układy konwencjonalne, oparte na klasycznych amortyzatorach i stalowych sprężynach. Niemniej jednak rozwój technologii sprawił, że tradycyjnym rozwiązaniom stosowanym
w zawieszeniu auta wyrosła poważna konkurencja w postaci zawieszenia pneumatycznego, którego zalety dostrzega coraz większa liczba producentów
i użytkowników różnego rodzaju pojazdów.

Zawieszenie pneumatyczne w natarciu

Zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie, które przez wiele lat wykorzystywane było przede wszystkim w maszynach rolniczych i roboczych (np. koparki, ładowarki, itp.), a także jako zawieszenia do aut dostawczych i ciężarowych, czyli pojazdów podlegających dużym obciążeniom, w przypadku których konwencjonalne konstrukcje nie zawsze byłyby wystarczające. Nie da się jednak ukryć, że od jakiegoś czasu zalety zawieszenia pneumatycznego dostrzegli także producenci aut osobowych. Wynika to z faktu, że rozwiązanie to ma co prawda takie same zadania jak klasyczne układy mechaniczne, przy czym charakteryzuje się ono jednak tym, że w swoim działaniu wykorzystuje zalety sprężonego powietrza lub gazu zapewniającego duże lepsze parametry zarówno pod kątem komfortu, jak i bezpieczeństwa w czasie jazdy. Cały układ wchodzący w skład zawieszenia pneumatycznego to dość skomplikowana konstrukcja, która opiera się przede wszystkim na specjalnych poduszkach pneumatycznych (tzw. mieszkach), które zastępują tradycyjne amortyzatory i elementy resorujące Drugim ważnym elementem jest kompresor, który spręża powietrze lub azot, napełniając nim „mieszki”. Niezwykle ważny jest również zbiornik ciśnieniowy z zaworem regulującym i odwadniaczem powietrza. Podstawowym zadaniem zawieszenia pneumatycznego jest poprawa parametrów trakcyjnych pojazdu. Dodatkowo idealnie niweluje ono wszelkie nierówności na drodze, a także pozwala uzyskać i zachować w samochodzie stały prześwit, niezależnie od tego jakiemu obciążeniu poddany jest pojazd, co pozwala na bardziej przewidywalne zachowanie samochodu na zakrętach i nierównej nawierzchni oraz mniejszy wpływ obciążenia na bezpieczeństwo jazdy.

Nie zaniedbuj, reaguj na usterki

Posiadanie auta wyposażonego w tego typu konstrukcję niesie ze sobą wiele zalet. Warto jednak pamiętać, że choć producenci zawieszeń pneumatycznych, tacy jak P.P.H.U Mech - Nik Adrian Pelc, dokładają starań aby ich produkty były jak najmniej awaryjne i wytrzymywały wiele tysięcy przejechanych kilometrów, to jednak jest to konstrukcja, która ze względu na stopień skomplikowania wymaga szczególnej dbałości. Dlatego też konieczny jest regularny przegląd zawieszenia pneumatycznego, podczas którego należy sprawdzać przede wszystkim stan przewodów ciśnieniowych, poduszek (mieszków) oraz działanie wszystkich zaworów i czujników. Warto tego typu prace wykonywać również przy okazji sezonowej wymiany opon. Nie wolno tym bardziej bagatelizować, żadnych niepokojących objawów, a co za tym idzie jeśli podczas jazdy odczuwamy, że zawieszenie nie pracuje tak jak powinno, wtedy należy jak najszybciej wybrać się do warsztatu, by sprawdzić ewentualną usterkę, co może uchronić nas przed poważniejszą i kosztowniejszą awarią.

Pojazdy z zawieszeniem pneumatycznym pojawiają się coraz częściej na naszych drogach, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tego typu rozwiązaniami oraz świadomości jak wiele zalet niosą ze sobą takie konstrukcje. Oczywiście należy liczyć się z faktem, że poważniejsze naprawy w przypadku takiego zawieszenia mogą wiązać się ze sporymi kosztami, niemniej jednak dbając o regularne przeglądy i bieżący serwis możemy zapewnić sobie długotrwałą
i bezpieczną eksploatację.