Przełom października i listopada do idealny czas na wymianę opon z letnich na zimowe. Co warto wiedzieć o doborze opon? Z jakimi kosztami wiążę się ta czynność? Gdzie i w jakich warunkach przechowywać opony letnie? O tym w naszym poradniku.

Kiedy należy wymienić opony?

Poza standardową sezonową ich wymianą, warto pomyśleć nad nowym zestawem w sytuacjach, gdy opona:

  • jest silnie zużyta – widać to doskonale po stanie bieżnika; zgodnie z przepisami wysokość bieżnika nie powinna mieć mniej niż 1,6 mm w przypadku samochodów osobowych;
  • ma niewłaściwe rozmiary – nieodpowiednie dobranie opony do wielkości pojazdu również wymaga zamiany ich na właściwy model;
  • nosi oznaki starzenia – z uwagi na bezpieczeństwo, opon 10-letnich i starszych lepiej w ogóle nie użytkować; zła konserwacja również może przyczynić się do szybszego niszczenia opony;
  • jest nierównomiernie zużyta – tego typu symptomy mogą świadczyć o problemie tkwiącym w samym aucie, na przykład złym funkcjonowaniem skrzyni biegów lub kłopotami z zawieszeniem;
  • jest przebita – niektóre uszkodzenia (mniejsze niż 5 mm) można naprawić bez wymiany opon na nowe, choć nie w każdym przypadku jest to możliwe.

W sytuacji, gdy opony sezonowe są sprawne, warto sprawdzić ich ciśnienie, a także je odpowiednio wyważyć. Szczególnie tę ostatnią czynność należy przeprowadzić u wulkanizatora.

Węższe czy szersze? Jakie opony warto wybrać?

Liczba opon dostępnych na rynku jest tak ogromna, że potrafi wprowadzić mętlik w głowie najbardziej doświadczonemu kierowcy. Wśród ekspertów panuje przekonanie, że optymalnym rozwiązaniem, szczególnie dla użytkowników odśnieżanych dróg miejskich, jest zakup opony zimowej o rozmiar węższej od tej używanej latem. Wówczas mamy pewność, że auto ma dobrą przyczepność na śniegu, a zarazem ma stosunkowo krótką drogę hamowania.

Nowe czy używane?

Wymiana opon stanowi swego rodzaju inwestycję w bezpieczeństwo siebie i swoich bliskich, jak również innych użytkowników drogi. Z tego też powodu dobrze zapłacić nieco więcej i zdecydować się na zakup nowych opon. Wówczas mamy pewność, że opony mają prawidłową strukturę, przyczepność i doskonały stan bieżnika. Komplet opon objęty jest wówczas dodatkowo gwarancją. Zakup używanych opon zawsze stanowi pewne ryzyko. Na bezpieczeństwie po prostu nie warto oszczędzać.

Gdzie przechowywać opony letnie?

Dobrym i najtańszym rozwiązaniem jest przechowywanie opon we własnym garażu. W takiej sytuacji warto pamiętać, że opony powinny być umieszczone w pozycji pionowej, w ciemnym i suchym miejscu. Wartą rozważenia opcją jest przechowanie kompletu opon w serwisie. Za tego typu usługę zapłacimy około 80 złotych.

Ile kosztuje wymiana opon?

W zależności od konkretnej firmy wulkanizacyjnej i miejscowości, usługa wymiany opon waha się od 40 do 80 złotych. Do tej ceny należy doliczyć koszty zakupu nowych opon. Na ostateczną kwotę kompletu opon zimowych wpływa przede wszystkim marka, a co za tym idzie, standard ich wykonania (może to być klasa ekonomiczna, średnia lub premium).

OPONY ZIMOWE

W grupie ekonomicznej wymienia się opony marek takich jak:

  • Dębica Frigo Directional – koszt 90 zł;
  • Dayton DW 510 EVO – 150 zł za sztukę;
  • Kelly Winter ST – wydatek rzędu 150 zł.

Wśród opon zimowych w klasie średniej warto wymienić:

  • Continental ContiWinterContact TS850 – koszt 230 zł za sztukę;
  • Nokian WR D4 – 200 zł za oponę.

W grupie premium popularne są opony zimowe marek takich jak:

  • Nokian WR SUV 3 – cena 380 zł za sztukę
  • Pirelli SottoZero Serie 3 – 950 zł za oponę;

OPONY LETNIE

W klasie ekonomicznej warto wymienić następujące modele opon:

  • Maxxis M6029 Malaguti – koszt 80 zł za oponę;
  • Goodride SP06 155/80R13 – 90 zł za sztukę.

Klasę średnią wśród opon letnich reprezentują opony:

  • Goodyear Efficientgrip Performance – koszt 230 zł za sztukę;
  • Silverstone Synergy M5 185/55R15 – cena 155 zł za oponę.

Klasa premium:

  • Michelin Primacy 3 205/55R16 – cena 330 zł oponę;
  • Dunlop SP Sport MAXX – cena 320 zł za sztukę.

Co brać pod uwagę przy wyborze opon?

  • rozmiar auta i moc silnika – w przypadku aut z dużymi silnikami zdecydowanie nie warto kupować najtańszych opon;
  • stan opon – różnica pomiędzy oponami nowymi a używanymi jest znaczna;
  • przeznaczenie – inne są potrzeby użytkowników mieszkających w odśnieżanym przez drogowców mieście, inne zaś na wsiach i zapomnianych małych miejscowościach.

Czym się różnią opony zimowe od letnich?

Aby uzyskać jak najlepsze właściwości podczas trudnych warunków atmosferycznych, opony zimowe wykonuje się z mieszanki krzemionkowej. Dzięki zastosowaniu tych materiałów, opony zachowują lepszą elastyczność zimą i nie tracą sprężystości nawet przy niskich temperaturach. Ponadto, opony zimowe cechuje wyraźniejsza rzeźba bieżnika. Z kolei zaś opony letnie wykonane są z bardziej sztywnej gumy, która dobrze sprawdza się podczas upalnych miesięcy w roku. Bieżnik pokryty jest dodatkowo rowkami obwodowymi, służącymi do odprowadzania wody.

Pewnym kompromisem pomiędzy oponami zimowymi i letnimi są opony całoroczne, zwane też wielosezonowymi. Bieżnik tego typu opony stanowi połączenie właściwości opony letniej i zimowej. Ogumienie całoroczne poradzi sobie dobrze na zaśnieżonej drodze, choć nie będzie tak sprężyste jego jej zimowy odpowiednik. Z kolei w letnich miesiącach roku może szybciej niż opona letnia ulegać wyeksploatowaniu.

Pewną innowację na rynku opon wprowadziła francuska firma Michelin, tworząc jeszcze inny rodzaj ogumienia, mianowicie oponę letnio-zimową. Model Michelin CrossClimate, bo o nim mowa, to nic innego jak opona letnia z homologacją zimową. Zdradza to chociażby bieżnik, typowy dla opony letniej, choć wykonany z bardziej wytrzymałej mieszanki gumowej, która sprawdza się nie tylko przy niskich, ale również przy wysokich temperaturach.

Wymiana opon – kiedy należy ją przeprowadzić?

Wymiana opon letnich na zimowe powinna być przeprowadzona najlepiej pod koniec października. W okolicy 1. listopada polskie drogi są zwykle śliskie i niebezpieczne, warto więc przed wyjazdem na cmentarze dokonać niezbędnych prac. Specjaliści zalecają wymianę opon na zimowe wówczas, gdy temperatura spada do 7 stopni Celsjusza. Odpowiednio wczesne przygotowanie auta do trudniejszych warunków pozwoli ograniczyć ryzyko wypadku na drodze.

Z kolei wymianę opon z zimowych na letnie dobrze jest przeprowadzić w okolicach kwietnia, kiedy temperatura na dworze się zwiększa. Rozgrzane opony zimowe zaczynają się wówczas ślizgać, a to wyraźny znak, że z uwagi na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu należy wymienić je na letnie.

Zmiany ogumienia lepiej nie zostawiać na ostatnią chwilę – wówczas unikniemy w serwisach kolejek i niepotrzebnego stresu.