W szkole jesteśmy uczeni, że najważniejsze, zarówno w nauce, jak i w późniejszej pracy są konkretne, mierzalne umiejętności. To tak zwane kompetencje twarde. Za nie dostajemy oceny i z nich jesteśmy rozliczani. Okazuje się jednak, że coraz częściej w kontekście sukcesu, kariery, a nawet znalezienia pracy mówi się o kompetencjach miękkich. To właśnie na te kompetencje zwracają uwagę specjaliści od zatrudnienia. Jakie to są kompetencje miękkie i w jaki sposób je nabyć, podpowie nasz artykuł.

Jakie kompetencje miękkie są nam potrzebne w codziennym życiu i w pracy?

Przede wszystkim odpowiedzmy sobie na pytanie, co to są kompetencje miękkie? Można powiedzieć, że są to umiejętności, które przydadzą się nam w każdej dziedzinie życia, począwszy od pracy zawodowej, przez kontakty towarzyskie, aż po wychowanie dzieci. Jedną z kompetencji miękkich są na przykład umiejętności interpersonalne, inną kreatywność lub umiejętność rozwiązywania konfliktów. Czy tych kompetencji można się nauczyć? Oczywiście, że tak, tylko nasz system edukacji wciąż nie jest przygotowany na trening kompetencji miękkich. Dlatego, tak ważne jest by rozwijać je samodzielnie lub sięgać po fachowe wsparcie podczas szkoleń, warsztatów, treningów itd.

Kompetencje miękkie trudno jest zmierzyć, a jednak potrafimy bezbłędnie ocenić, czy dana osoba je posiada, czy też nie. Pracodawcy są coraz bardziej świadomi roli, jaką odgrywa komunikatywność, otwartość, umiejętność zarządzania czasem, czy poszukiwania informacji, w pracy indywidualnych osób oraz całego zespołu. Umiejętności te nie tylko pomagają w wykonywaniu codziennych obowiązków, ale są niezmiernie ważne w kontaktach z klientem, gdzie szybkość reakcji i umiejętność zjednania sobie innych osób mogą przynieść lepsze rezultaty, niż sama, sucho podana wiedza.

Jak i skąd uczyć się kompetencji miękkich, jeśli się z nimi nie urodziliśmy?

Umiejętności zaliczane do kompetencji miękkich, są najczęściej nieodłącznymi cechami charakteru danej osoby. Jednak u każdego człowieka, ich stopień zaawansowania jest zróżnicowany. Dzieje się tak w wyniku przeżywania zróżnicowanych doświadczeń i formowania przez szeregu czynników, które mają wpływ na kształtowanie indywidualnego zestawu kompetencji interpersonalnych. Nie jest to jednak powód do rozczarowania, bo te, które uważamy za niewystarczające można wyćwiczyć. Służą temu praktyczne formy edukacji takie jak szkolenia, warsztaty, trening z coachem. Trener i coach Sebastian Zapała między innymi prowadzi szkolenia z zakresu komunikacji i metod rozwiązywania konfliktów, asertywności; indywidualne sesje coachingowe, których celem może być trening danej umiejętności.

Jakich umiejętności i kompetencji poszukują pracodawcy?

Wśród tych najbardziej pożądanych umiejętności interpersonalnych jest dobre zarządzanie czasem i organizacja własnych zadań. To nie tylko umiejętność ich zaplanowania, ale też oszacowania, ile dane zadanie nam zajmie oraz kiedy potrzebny będzie czas na przerwę dla nabrania energii. Dobra organizacja czasu wymiernie obniża stres i napięcie w pracy. Bardzo docenianą kompetencją jest kreatywność, która pomaga w znajdowaniu sposobów na rozwiązanie problemów i podpowiada nietuzinkowe pomysły. Do ścisłej czołówki należy także umiejętność stałego podnoszenia swoich kwalifikacji. I wreszcie niezmiernie ceniona przez pracodawców umiejętność pracy w zespole i otwartość na innych ludzi, która sprawia, że wszystkim lepiej się pracuje.

Skorzystaj z usług Sebastiana Zapały

Firma Szkoleniowa Sebastiana Zapały oferuje szeroką gamę usług, które pomogą w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych oraz rozwijaniu kompetencji miękkich. Wśród nich znajdują się indywidualne i grupowe konsultacje szkoleniowe, szkolenia przywódcze, menadżerskie, biznesowe oraz liderskie. Dzięki warsztatom samorozwoju uczestnicy zdobywają umiejętności niezbędne do zarządzania pracownikami, radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych oraz efektywnego prowadzenia szkoleń. Firma oferuje również specjalistyczne szkolenia dla kierowników i kadry menadżerskiej, które pozwolą na osiągnięcie sukcesu w biznesie.