Choć zakres usług wykonywanych przez notariuszy jest niezwykle szeroki, to nie da się ukryć, iż tworzenie aktów notarialnych, jest czynnością wykonywaną najczęściej. Jako że mamy tutaj do czynienia ze szczególnie istotnym dokumentem, musi być on zostać stworzony nie tylko w obecności notariusza, ale także skonstruowany w odpowiedni sposób. Co konkretnie warto wiedzieć na ten temat?

Akt notarialny, czyli co?


Wyjątkowość aktu notarialnego polega przede wszystkim na tym, iż notariusz współuczestniczy w redagowaniu treści oświadczeń woli, spisuje je, a następnie odczytuje zainteresowanym i podpisuje. Co do zasady oryginał zawsze pozostawia się w kancelarii. Strony zaś otrzymują jego wypis, który jest niczym innym niż dosłownym powtórzeniem oryginału i ma moc właściwego dokumentu. Niezwykle istotne jest również to, że forma aktu notarialnego wymaga zachowania zasady jedności osób, miejsca i akcji.

Istnieją również pewne wyjątkowe sytuacje, w których notariusz nie musi uczestniczyć w całym procesie. O czym konkretnie mowa? W absolutnie szczególnych przypadkach, kiedy z różnych przyczyn znajdujemy się poza granicami kraju, akt może zostać podpisany przez konsula, aczkolwiek jedynie wtedy, gdy otrzyma on upoważnienie od ministra sprawiedliwości. Na niektórych dokumentach podpisy poświadczyć mogą także banki lub przewodniczący zarządu gminy w miejscowości, w której nie ma kancelarii notarialnej. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

Jakie są części obowiązkowe aktu notarialnego?


W każdym akcie notarialnym bez względu na sprawę, której dotyczy, muszą znaleźć się pewne informacje stałe. W bardzo dużym skrócie akt można podzielić na kilka zasadniczych części. W pierwszej z nich znajdują się dane na pierwszy rzut oka dość prozaiczne, czyli data, miejscowość zawarcia aktu, dane osobowe stron oraz opis sposobu, w jaki została potwierdzona ich tożsamość. W drugiej zaś umieszczona zostaje treść aktu, która z oczywistych względów, jest największa objętościowo. W dokumencie muszą znaleźć się również zapisy dotyczące podatków, opłaty skarbowej i taksy notarialnej. Na samym końcu zaś zawsze następuje stwierdzenie o odczytaniu, przyjęciu oraz złożeniu podpisów przez strony oraz notariusza.

Ewentualne pominięcie któregoś z elementów stałych będzie skutkowało tym, iż w przyszłości akt może zostać uznany za nieważny. Dlatego właśnie, aby mieć pewność, iż dokumentacja zostanie przygotowana dokładnie tak, jak należy, zdecydowanie warto skorzystać z usług najbardziej renomowanych kancelarii notarialnych takich jak ta prowadzona przez Roberta Kuleszę. Wszyscy zainteresowani mogą liczyć tutaj zarówno na profesjonalne doradztwo, jak i bardzo atrakcyjne warunki cenowe. Akt notarialny przechowywany jest w kancelarii przez 5 lat. Po upływie tego okresu zostaje on przekazany do archiwum ksiąg wieczystych właściwego sądu rejonowego.