Większa część przedsiębiorców na całym świecie przeżywa obecnie trudny okres. Jedni zawieszają działalność, inni rozpoczynają procesy restrukturyzacyjne, jeszcze inni widzą swoją szansę w przebranżowieniu. Właściwie nikogo to już nie dziwi. Jednak istnieją firmy, które zyskują na tej zaskakującej i specyficznej sytuacji. Jakie branże radzą sobie najlepiej i dlaczego właśnie one?

Środki sanitarne, odzież ochronna i maseczki

Podczas gdy jedni zawieszają działalność, inni mają pełne ręce roboty. Do tych drugich zaliczają się przede wszystkim firmy zajmujące się produkcją środków sanitarnych, odzieży ochronnej oraz maseczek. Mimo wzmożonej działalność producentów tego typu produktów wciąż brakuje, w szczególności w szpitalach. Dlatego każda pomoc nawet najmniejszego zakładu krawieckiego może okazać się zbawienna – dla kupującego i sprzedającego.

W tym miejscu warto dodać, że od 16 kwietnia 2020 roku zasłanianie ust i nosa w przestrzeni publicznej będzie obowiązkowe

Sprzęt komputerowy, aplikacje i gry

Zajęcia i lekcje online, praca zdalna – do wszystkich tych czynność potrzebny jest odpowiedni sprzęt i aplikacje (hardware i software). Z tego powodu sprzedaż internetowa sprzętów komputerowych zaczęła wzrastać. Laptopy i inny osprzęt stały się pożądane, ale nie tylko – wzięcie ma również oprogramowanie pozwalające komunikować się zdalnie i organizować wideokonferencje, które stają się biznesowym chlebem powszednim.

Aktualizacja do Tarczy Antykryzysowej przewiduje zniesienie podatku VAT dla nauczycieli i uczniów na sprzęt przeznaczony do wykonywania swoich obowiązków zdalnie. Można przypuszczać, że ten zapis w specustawie jeszcze bardziej poprawi wyniki sprzedaży w sklepach komputerowych.

Na zastój nie mogą narzekać producenci gier komputerowych. Jak pokazują przykłady, w innych krajach zapotrzebowanie na produkty gamingowe wzrasta, sprzyjają temu przede wszystkim zamknięte szkoły. Usługodawcą VOD kryzys również nie jest straszny, HBO GO i Netflix musiały zmniejszać jakoś swoich materiałów z obawy przed brakiem płynności w ich odtwarzaniu spowodowanym nadmierną liczbą użytkowników.

Usługi kurierskie i zakupy spożywcze online

O ile na początku pandemii usługi kurierskie nie cieszyły się zbyt dużą popularnością, to w tym momencie kurierzy mają co robić. Według niektórych danych firmy dostarczające paczki mają nawet 5 razy więcej pracy niż przed epidemią koronawirusa. Dużym powodzeniem i zaufaniem wśród klientów e-sklepów cieszą się dostawy do paczkomatów, które powszechnie uważane są za najbezpieczniejszą formę zakupów. Przedstawiciele firm kurierskich przewidują, że tendencja wzrostowa powinna utrzymywać się przez najbliższe tygodnie.

W związku z tym, że z każdym wyjściem do sklepu zwiększamy szanse na zakażenie się koronawirusem, wzrósł popyt na zakupy spożywcze online. Liczba zamówień bywa tak duża, że często na zakupy trzeba czekać kilka dni. Przed pandemią zazwyczaj wystarczało kilka godzin.

Druga strona. Kto najwięcej straci na pandemii?

Już dziś wiadomo, że największe straty spowodowane epidemią koronawirusa odnotują firmy z branży turystycznej, które musiały odwołać przewidziane wycieczki. Co za tym idzie, ucierpi również branża transportowa i hotelarska. Mimo możliwości zamawiania jedzenia na dowóz nie najlepiej na pandemii wyjdzie branża gastronomiczna, która straciła przez ten czas wielu klientów. Zapaść przeżywają również firmy zajmujące się organizacją różnego rodzaju eventów takich jak tragi, kongresy czy inne spotkania biznesowe.

Nie zapominajmy o miejscach związanych z szeroko pojętą kulturą. Między innymi kina i teatry mają przed sobą naprawdę trudny okres. Nie w lepszej sytuacji są muzycy, którzy większość swoich dochodów inkasowali na koncertach.