Minęła era zadymionych pubów, w których jedyną rozrywką było spożywanie napojów wyskokowych. Teraz nastał czas klubokawiarni – miejsca w dzień funkcjonującego jako kawiarnia, a wieczorem zmieniającego się w klub rozrywkowy. Dlatego, jeżeli kiedykolwiek marzyliście o własnym lokalu, to może być idealne rozwiązanie, dzięki któremu można zarabiać całą dobę.

Jak znaleźć lokal na klubokawiarnię?

Otwierając tego typu działalność, trzeba przede wszystkim znaleźć odpowiedni lokal, najlepiej w centrum miasta, gdzie zwykle toczy się życie towarzyskie. Po drugie: kluczową rolę odgrywa ciekawy wystrój. Jeżeli sami nie macie oryginalnego pomysłu, warto zatrudnić profesjonalnego architekta wnętrz. Wnętrze takiego lokalu powinno być zachęcające zarówno w dzień, gdy chcemy napić się kawy, jak i wieczorem, gdy mamy ochotę na coś mocniejszego. Mnie najbardziej podobają się te promujące ideę recyklingu: z kanapami z europalet, stołami ze starych drzwi itp.

Jak rozwinąć nasz biznes?

Poza wystrojem, należy zadbać o skompletowanie listy dostawców zaopatrzenia gastronomicznego, ale przede wszystkim wspomnianej kawy. Powinna być najwyższej jakości, serwowana pod rozmaitymi postaciami. Podawana na trzy sposoby, jako: czarna, biała i po turecku może nie wystarczyć do przyciągnięcia gości do naszej kawiarni. Czym bogatsza będzie oferta, tym bardziej prawdopodobne, że to właśnie u nas klienci będą celebrować swój codzienny rytuał picia kawy. Do niej dobrze sprzedają się ciasta, ciastka, ciasteczka. Znowu, jeżeli wybieramy trend ekologiczny, niech to będą specjalne wypieki z mąki orkiszowej, amarantusowej czy pszennej albo pełnoziarnistej oraz świeże przekąski: kanapki i sałatki. Idealnie znaleźć osobę lub małą firmę, która będzie je codziennie dostarczać.

Nie tylko w dzień, ale również w nocy!

Skoro zadbaliśmy już o klientów „dziennych”, to teraz trzeba zatroszczyć się o tych, prowadzących życie nocne. Oczywiście, tutaj najważniejsze będą mocne trunki. Kiedyś w pubach mieliśmy do wyboru dwie marki piwa, teraz szczególnym uznaniem cieszą się tak zwane piwa regionalne oraz smakowe. Możemy sami znaleźć mało znany browar i zacząć go promować lub skorzystać z oferty dystrybutorów, coraz częściej w klubach spożywa się różnego rodzaju wina. Jednak z tego, co obserwujemy w zwykłych pubach, ich karta jest zazwyczaj bardzo uboga. Mamy więc kolejny pomysł, jak wyróżnić się na rynku i zjednać sobie koneserów tegoż trunku. W menu nie może również zabraknąć najmocniejszych alkoholi w postaci shotów oraz long drinków. Idealnie, gdy obsługa barmańska potrafi oprócz tych tradycyjnych serwowanych w innych lokalach, zaproponować coś oryginalnego, co sprawi że klient jeszcz do nas wróci.

Jakie są atrakcje w klubokawiarni?

O ile w dzień klientów może ściągnąć zapach świeżo zaparzonej kawy i pysznego ciasta, to wieczorem trzeba zatroszczyć się o dodatkowe atrakcje. Pole do działania jest ogromne. Możemy zaproponować wieczory z muzyką, wieczorki poetyckie, wernisaże, spotkania różnych fan klubów, imprezy tematyczne, na przykład związane ze wspomnianą wcześniej ekologią. Coraz ważniejszy jest też dostęp do bezprzewodowego internetu czy możliwość podłączenia ładowarek od laptopa czy telefonu.

Reklama to podstawa

Na koniec pozostaje zaplanowanie działań promocyjnych. Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Dlatego szczególnie na początku działalności, warto pomyśleć o informacji w lokalnych serwisach internetowych, lokalnej prasie, w mediach społecznościowych – tu sprawdzi się Facebook czy Instagram, na którym możesz pochwalić się zdjęciami deserów czy kaw udekorowanych przez baristę.

A może klubokawiarnia dla rodziców z dziećmi?

Warto też tutaj wspomnieć o specjalnym typie klubokawiarni – przeznaczonych dla rodziców z dziećmi. Zwykle jest to miejsce, w którym starsi mogą odpocząć, napić się kawy i porozmawiać, a najmłodsi wziąć udział w specjalnie dla nich zorganizowanych zajęciach lub po prostu pobawić się z rówieśnikami.