Sprzedaż wysyłkowa za granicę to stale rozwijający się rynek. Sklepy internetowe i osoby prowadzące własną działalność gospodarczą mogą w ten sposób trafić z towarem lub usługami do osób fizycznych mieszkających poza terytorium rodzimego kraju. Wysyłka za granicę wiąże się jednak z pewnymi uregulowanymi prawnie procedurami. Aby prowadzić handel zagraniczny, należy w końcu znać prawa przysługujące klientowi.

Formalności związane z prowadzeniem zagranicznego handlu

Usługi dystrybucyjne i ich prowadzenie w ramach sprzedaży zagranicznej jest możliwe tylko dla osób zarejestrowanych w Polsce jako podatnicy VAT. Należy o tym pamiętać przy planowaniu poszerzenia oferty firmy o sprzedaż wysyłkową.

Przy wysyłce towaru za granicę do kraju Unii Europejskiej wymagane jest wystawienie faktury VAT. Dotyczy to zarówno firm, jak i osób fizycznych zajmujących się wysyłką za granicę. Dodatkowo sklepy internetowe posiadające kasę fiskalną powinny zarejestrować sprzedaż na kasie. Część firm może jednak skorzystać ze zwolnienia z prowadzenia kasy według krajowych zasad. Podstawą wystawienia faktury VAT jest paragon.

Profesjonalna firma wysyłkowa powinna także zbierać dokumentację, która potwierdza odebranie produktów przez klienta. Składają się na nią zaświadczenia:

  1. Z poczty,

  2. Firmy kurierskiej.

Ich posiadania wymagają przepisy regulujące tego rodzaju transakcje. Dokument potwierdzający odbiór jest potrzebny do rozliczania VAT. Inaczej sprzedaż wysyłkowa nie jest uważana za krajową. Jeśli deweloper jest podatnikiem VAT w Polsce i w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, transakcja bez pokwitowania skutkuje zapłaceniem podwójnego podatku. Odwołanie się od zapłaty jest dopuszczalne jedynie dzięki dostarczeniu potwierdzenia dostawy produktu.

Rejestr sprzedaży a wysyłka za granicę 

Sprzedaż wysyłkowa wymaga również ujęcia eksportu towarów w specjalnym rejestrze. Użycie stawki VAT 0% jest dozwolone tylko wówczas, kiedy sprzedający posiada dostarczone przez odpowiednie służby cywilne zaświadczenie o wysyłce towaru poza obszar Unii Europejskiej. Często jednak wiąże się to z wydłużonym okresem oczekiwania. Jeśli zatem rozliczasz się co miesiąc z usługami handlowymi, jako przedsiębiorca powinieneś wykazać transakcję w następnym okresie rozliczeniowym. Wymagane jest to nawet wtedy, gdy oczekiwane potwierdzenie wciąż nie zostało dostarczone. W innym przypadku trzeba będzie rozliczyć wysyłkę do kraju położonego poza UE podobnie jak sprzedaż krajową. Poświadczenie wywozu umożliwi dopiero korektę naliczonego podatku VAT.

Prawa klienta zagranicznego 

Prawo europejskie dokładnie określa, co przysługuje kupującemu za granicą. Klient mieszkający w innym kraju musi mieć zapewnione przez sprzedawcę prawo do:

  • Odstąpienia od umowy,

  • Dostępu do informacji: przed dokonaniem transakcji,

  • Uzyskania pisemnego poświadczenia o zawartym kupnie,

  • Wykonania usługi lub odebrania towaru,
  • Skorzystania z serwisu: w przypadku uszkodzeń objętych gwarancją.

Co jeszcze przysługuje klientowi zagranicznemu? 

Klient zagraniczny jak każdy inny kupujący powinien mieć zapewniony swobodny dostęp do informacji umieszczonych na stronie sklepu internetowego. Dlatego też dobrze jest zamieścić na niej takie informacje, jak:

  • Koszt dostawy towaru,

  • Metody dokonania płatności,

  • Dodatkowe koszty obsługi: np. kontaktu telefonicznego,

  • Dokładny opis produktu lub usługi,

  • Warunki odstąpienia od umowy: w uzasadnionych przypadkach.

Wysyłka za granicę i jej prowadzenie pozwala dotrzeć z towarem poza granice Polski. Dlatego dobrze jest znać prawa klienta zagranicznego, aby cieszyć się jego dobrą opinią. Jako osoba mieszkająca poza granicami Polski, zamawiająca towar przez sklep internetowy, powinniśmy również znać swoje prawa.