Katalizator to element, który znajdziemy w każdym samochodzie. Przypominający puszkę komponent ma za zadanie zmniejszać toksyczność emitowanych podczas jazdy spalin. Montuje się go zazwyczaj kilkadziesiąt centymetrów za kolektorem wydechowym. Trudne warunki pracy sprawiają jednak, że katalizator narażony jest na awarię, a wówczas jedynym rozwiązaniem jest wymiana. Co jednak zrobić ze zużytą częścią? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

Oznaki awarii katalizatora

Zużycie lub uszkodzenie reaktora katalitycznego możemy rozpoznać podczas prowadzenia samochodu. Każdy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę, że każda zmiana w pracy pojazdu może być objawem usterki. Na awarię katalizatora wskazują:

  • grzechotanie podczas jazdy;
  • zapalenie się kontrolki silnika po przekroczeniu pewnej prędkości;
  • błąd PO420 widoczny podczas przeprowadzania diagnostyki komputerowej;
  • wzrost zużycia paliwa;
  • spadek mocy silnika;
  • przyduszanie silnika, szarpanie.

Jak już wspomnieliśmy na początku, ratunkiem w razie awarii jest wymiana komponentu – na nowy lub używany. Należy przy tym zaznaczyć, że katalizatora nie należy trwale usuwać. Działania takiego zabrania prawo. Nie zmienia to jednak faktu, że zużyty element musi zostać odpowiednio zagospodarowany. Nawet ten nienadający się do dalszej eksploatacji ma pewną wartość, dlatego warto nie zostawiać go u mechanika, a sprzedać do skupu katalizatorów, takiego jak firma KATMET zlokalizowana w Inowrocławiu. Uzyskać za taki komponent możemy od 150 do 1500 złotych, na co wpływa ma między innymi stan urządzenia, a także marka i model pojazdu.

Recykling reaktora katalitycznego

Korzyści ekonomiczne to jednak niejedyny powód, dla którego powinniśmy przekazać zużyty katalizator samochodowy do skupu. Drugi argument przemawiający za tym to troska o środowisko. Działanie człowieka wywarło nadal i wywiera ogromny wpływ na naturę – głównie negatywny. Dopalacze katalityczne zaliczane są do odpadów niebezpiecznych, nie mogą zatem trafić na zwykły śmietnik. Powinny być poddawane recyklingowi.

Proces ten polega na wydobyciu z elementu wartościowych surowców, którymi w tym przypadku są metale szlachetne wykorzystane w konstrukcji obudowy katalizatora. Wśród tych najczęściej spotykanych wymienia się ruten, rod, pallad oraz platynę. Do tego jednak potrzeba specjalistycznych urządzeń, którymi operują wyłącznie firmy zajmujące się recyklingiem katalizatorów. Odzyskane surowce mogą zostać ponownie wykorzystane – to nie tylko zmniejsza ilość generowanych odpadów, ale również zapotrzebowanie na wydobycie ze stopniowo malejących zasobów naturalnych.