Choć przypominający swoim kształtem metalową puszkę filtr paliwowy może wydawać się dość niepozorny, to nie należy zapominać o tym, iż jest to jeden z najważniejszych elementów całego układu paliwowego. Aby funkcjonował wydajnie, kierowcy powinni pamiętać o konieczności jego regularnej wymiany – a z tym, bywa jednak bardzo różnie. Jego ewentualna awaria może nieść ze sobą konsekwencje znacznie poważniejsze, niż mogłoby się wydawać. Jak zatem nie dopuścić do najgorszego?

Jak często wymieniać filtr?


Na samym wstępnie trzeba wyraźnie podkreślić, iż istnieją pewne różnice technologiczne pomiędzy filtrami montowanymi w samochodach wyposażonych w silnik benzynowy a tymi, instalowanych w pojazdach z wysokoprężną jednostką Diesla. W pierwszym przypadku filtr paliwowy umieszcza się w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika, a jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie cząsteczek różnego rodzaju zanieczyszczeń stałych. Jeżeli zaś chodzi o filtry oczyszczające olej napędowy na potrzeby wydajnej pracy silników Diesla, to odpowiadają one również za powstrzymywanie wody.

Różnice te sprawiają, iż na temat czasu, w jakim należy wymienić filtr, powstało wiele mitów, które jednak rzadko mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Specjaliści z branży motoryzacyjnej są absolutnie zgodni co do tego, iż wymiana powinna odbywać się co około 40-60 tysięcy kilometrów. I choć niektórzy producenci aut sugerują, że proces ten może zostać wykonany dopiero po przejechaniu 120 000 km, to raczej nie warto sprawdzać tego na własnym przykładzie. Zapychający się filtr paliwa daje dość specyficzne objawy. Na które z nich trzeba zwrócić uwagę?

Jakie są objawy zapchanego filtra?


Sytuacja, w której dojdzie do zapchania się filtra paliwowego, może objawiać się na kilka sposobów. Z pewnością pojawią się problemy związane z mocą silnika, który przestanie reagować na wciśnięcie pedału gazu w sposób prawidłowy. Jednostka nie będzie również funkcjonowała płynnie, a przy bardzo niekorzystnym obrocie sprawy, kierowcy po prostu nie uda się uruchomić samochodu. Paradoksalnie auto zaczyna zużywać więcej paliwa. Odczuwalny jest też nieprzyjemnych zapach oleju, a z rury wydechowej wydobywa się znacznie większa ilość dymu. Filtr, który nie spełnia powierzonej mu funkcji, jest szczególnie niebezpieczny dla pojazdów wyposażonych w niezwykle delikatne pompowtryskiwacze.

Ewentualne zbagatelizowanie objawów, może w tym przypadku spowodować konieczność ich wymiany. Jest to koszt sięgający od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dlatego też, aby nie narażać się na zupełnie niepotrzebne problemy oraz nerwy, w kwestii filtrów paliwa wystarczy wykazać się regularnością i skorzystać z ofert asortymentowych najlepszych hurtowni motoryzacyjnych. Zdecydowanie zalicza się do nich firma Iwex Filtry, której pracownicy każdorazowo gwarantują swoim klientom nie tylko atrakcyjne warunki cenowe, ale także indywidualne podejście. Kupując nowy filtr, najlepiej zdecydować się na produkt oryginalny lub zamiennik wysokiej jakości – pochodzący ze sprawdzonego źródła.