Operat przeciwpożarowy to dokument, który określa warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub miejsca, w którym gromadzone są odpady. Jak wskazuje specjalista z Fire Protection, operat to integralna część wniosków składanych przy ubieganiu się o zezwolenie na zbieranie, przetwarzanie oraz gromadzenie odpadów. Sprawdźmy, co powinien zawierać ten dokument i kto ma uprawnienia do jego sporządzenia.

Operat przeciwpożarowy – jakie elementy zawiera?

Operaty ppoż mogą być opracowane przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych lub osobę z tytułem zawodowym inżyniera pożarnictwa. Ekspert z Fire Protection zaznacza, że ustawodawca precyzyjnie sformułował zawartość operatu oraz wymogi formalne. Podstawową częścią składową dokumentu są informacje formalno-prawne, w których zawarte są przedmiot i cel tworzenia dokumentu, dane osoby opracowującej oparta, informacje dotyczące podmiotu, a także rodzaj i masa składowanych odpadów. 

W informacjach z zakresu ochrony ppoż należy zawrzeć warunki ochrony, charakterystykę procesu technologicznego oraz zadania i obowiązki w zakresie ochrony. Kluczową częścią dokumentacji jest opinia o instalacjach, obiektach oraz miejscach, w których gromadzi i przetwarza się odpady.

Operaty przeciwpożarowe – jak skompletować dokumentację?

Do operatu przeciwpożarowego należy dołączyć wniosek, kopie decyzji zezwoleń oraz dokumenty, które poświadczają otrzymanie zgody na odstępstwa od przepisów. Jak wskazuje specjalista z Fire Protection, instalacje, obiekty i pozostałe miejsca, w których gromadzi się odpady muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia pożaru.

Biorąc pod uwagę wszystkie wymogi formalne, eksperci tworzą szczegółowe operaty zapewniające pełną ochronę przeciwpożarową. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnym wsparciu na każdym etapie współpracy, skorzystaj z usług firmy Fire Protection i zyskaj pewność, że Twój obiekt jest chroniony w sposób należyty.