Choć podstawowe parametry techniczne olei opałowych i napędowych różnią nieznacznie, to nie można ich używać zamiennie niezgodnie z przeznaczeniem, choćby ze względów prawnych. Ponadto są to jednak dwie różne substancje i należy je stosować zgodnie z zaleceniami producenta. Otrzymuje się je w wyniku destylacji odpowiedniej frakcji ropy naftowej. Cechy użytkowe nadaje się im poprzez dodanie różnego typu dodatków.

Podstawowe parametry oleju opałowego

Ze względu na skład, gęstość oraz inne właściwości olej opałowy dzieli się na trzy zasadnicze rodzaje: lekki, średni i ciężki. Różnica pomiędzy tymi grupami to głównie zawartość siarki. Dla olei lekkich jest to maksymalnie 0,1 %. Natomiast w olejach opałowych ciężkich zawartość siarki nie może przekraczać 1 %. Olej opałowy wykorzystuje się do rozprowadzania ciepła w instalacjach grzewczych budynków. Jest on również wykorzystywany do celów technologicznych i przesyłowych np. w przemyśle hutniczym. Znajduje zastosowanie w nagrzewnicach mas bitumicznych, w przemysłowych układach i instalacjach chłodzących, czy piecach opałowych. Odpowiednie parametry oleju umożliwiają łatwy rozruch instalacji i wysoką sprawność. Ponieważ podczas eksploatacji nie wzrasta jego lepkość ani nie powstają dodatkowe produkty rozkładu, olej ten posiada długi okres eksploatacji. Co istotne w branży ciepłowniczej, charakteryzuje się wysokim współczynnikiem wymiany ciepła. Zaletami ogrzewania olejem opałowym są między innymi bezproblemowa i prawie bezobsługowa eksploatacja. Ponadto ze względu na stosunkowo niską temperaturę zapłonu olej opałowy jest bezpieczny w użytkowaniu i dzięki niskiej zawartości siarki również ekologiczny. Olej opałowy jest ogólnie dostępny i można go nabyć w hurcie, jak i w detalu od renomowanych dystrybutorów takich jak Dobre Paliwa. Firmy takie prowadzą nie tylko sprzedaż, ale również dystrybucję wyspecjalizowanym taborem autocystern, dodatkowo wyposażonych w odmierzacze paliw. Dzięki nim klient płaci za rzeczywistą ilość otrzymanego oleju.

Podstawowe parametry oleju napędowego

Olej napędowy należy do grupy olei lekkich. Otrzymuje się go w procesie destylacji odpowiedniej frakcji ropy naftowej. Ze względów ekonomicznych z tej samej frakcji otrzymuje się również olej opałowy. Parametry obu olei różnią się od siebie. Podstawowym parametrem oleju napędowego jest tzw. liczba cetanowa. Określa ona zdolność paliwa do samozapłonu. Utrzymanie jej wartości na poziomie 51 jednostek wpływa na ograniczenie zużycia paliwa i ułatwia rozruch zimnego silnika. W przypadku oleju napędowego jego parametry są wyszczególnione w normie PN-EN 590:2005 (U) "Paliwa do pojazdów samochodowych. Oleje napędowe. Wymagania i metody badań". Kolejnymi znaczącymi wskaźnikami jest tzw. indeks cetanowy i gęstość w temperaturze 15 st. C. Liczbę cetanową określa się poprzez porównanie czasu zapłonu badanego paliwa i paliwa wzorcowego w tzw. silniku wzorcowym. Według normy gęstość oleju napędowego powinna się wahać w granicach od 820 do 845 kg/m3. Obniżenie gęstości oleju można uzyskać na etapie destylacji poprzez dodanie odpowiednich dodatków. Minimalna temperatura zapłonu oleju napędowego wynosi. 55 st. C. Nowoczesne oleje napędowe takie jak Ekodiesel Plus 50 zawierają dodatki uszlachetniające. Dodatki te opóźniają procesy korozji. Ponadto zapobiegają wiązaniu wody oraz pienieniu paliwa. Olej napędowy przeznaczony jest do napędzania silników o zapłonie samoczynnym, stosowanych w transporcie naziemnym. Ze względu na małą zawartość siarki jest zalecany w dużych aglomeracjach miejskich i strefach ekologicznie chronionych.