Przenośnik taśmowy jest niezastąpionym urządzeniem w wielu gałęziach przemysłu. Jego główny element – taśma w zależności od branży ma kontakt z różnymi produktami i jest codziennie poddawana intensywnej eksploatacji. Bardzo ważne w jej konstrukcji są solidnie wykonane łączenia, a także okładzina bębnów napędowych, mająca wpływ na stopień jej zużycia. W serwisowaniu tych elementów wykorzystuje się między innymi proces wulkanizacji.

Eksploatacja taśmy przenośnikowej

Urządzenia nazywane przenośnikami taśmowymi można spotkać niemal w każdej dziedzinie przemysłu. Są one nieodzownym narzędziem ułatwiającym pracę w zakładach produkcyjnych, umożliwiając szybki i płynny transport wyrobów z jednego miejsca do drugiego. Podobnie jak w rolnictwie lub górnictwie, gdy dany produkt musi zostać przeniesiony z punktu niższego na wyższy bądź odwrotnie. W zależności od gałęzi taśmy przenośnikowe, będące głównym elementem maszyny, charakteryzują się odmiennymi właściwościami, jednakże w każdym przypadku mają jedną wspólną cechę – wytrzymałość. Komponent bowiem jest narażony na wiele nie zawsze korzystnych czynników, dlatego odporność na nie jest podstawowym wymaganiem, aby spełniał należycie swoją funkcję. Niemniej jednak wieloletnia, intensywna eksploatacja nawet przy najlepiej dobranej taśmie może skutkować jej uszkodzeniem i koniecznością serwisu, czym zajmuje się między innymi firma Belts Service z Brzozówki.

Kompleksowa regeneracja

Warto mieć na uwadze, że taśmy w trakcie produkcji są wytwarzane w odcinkach, a dopiero później powstaje z nich jedno cięgno. Stąd też niezwykle istotną rolę odgrywa jakość połączeń poszczególnych części taśmy. Odbywa się to poprzez jedną z trzech metod: klejenia na zimno, wulkanizacji na gorąco lub poprzez zespolenie mechaniczne. Tego rodzaju techniki wykorzystuje się również do naprawy powstałych ubytków, na przykład rozcięć poprzecznych. W każdym przypadku usunięcie powstałych uszkodzeń ma na celu przede wszystkim zapobieganie ich pogłębianiu się i powstawaniu w przyszłości. Ponadto proces naprawy nie może w żaden sposób wpływać na powiększenie rozmiarów taśmy poza dopuszczalne. Obecnie możliwa jest bardzo precyzyjna regeneracja oraz łączenie taśm przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii, a w tym pneumatycznych pras wulkanizacyjnych. Mają one zastosowanie przede wszystkim podczas serwisu taśm wieloprzekładowych.

Dla poprawnej eksploatacji taśmy ma znaczenie także okładzina bębna przenośnika. Obydwa elementy bowiem mają ze sobą bezpośredni kontakt podczas pracy urządzenia. Stąd też nieodłącznym elementem czynności konserwacyjnych jest również gumowanie bębnów, aby taśma nie ulegała zbyt szybkiemu zużyciu – przetarciu. W związku z tym stosuje się następujące rodzaje okładzin: wulkanizowaną na gorąco, nacinaną, toczoną, klejoną na zimno dedykowanymi klejami lub łukową, z czego ostatnia nie wymaga demontażu całego urządzenia podczas jej wymiany.