Powszechnie występują dwie metody mocowania ładunku, które zabezpieczają przed uszkodzeniem zawartości przewożonych elementów. Metody te dzielą się na kształtową i siłową. Pierwsza z nich zakłada ustalenie właściwej pozycji, druga zaś skupia się na wzmocnieniu siły tarcia. Tylko pozornie wydaje się bowiem, że ciężar ładunku nie wystarczy do jego stabilizacji w trakcie transportu. Zarówno wykorzystując obie te metody razem, jak i osobno można wykorzystać wiele technik mocowania ładunków.

Jakie są techniki mocowania ładunku?

Choć przyjmuje się, że metody mocowania ładunku są dwie, to ich technik jest całkiem sporo. Jednak decydując się na przybliżenie wytycznych Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej, wyróżnić można:

  • ryglowanie,

  • mocowanie szpringowe,

  • mocowanie blokowe,

  • mocowanie za pomocą odciągów pętlowych,

  • mocowanie za pomocą odciągów przepasujących ładunek od góry,

  • mocowanie za pomocą odciągów prostych.

Sposoby na prawidłowe przewożenie ładunku

Materiały sztauerskie zabezpieczają ładunek w trakcie jego transportu. Używane są do mocowania towarów na konkretnych środkach transportu. Wykorzystywane po to, aby zabezpieczyć kontenery oraz do tworzenia obudowy maszyn i urządzeń. Wyróżnia się:

  • palety – najpowszechniejszy materiał sztauerski. Wykorzystywany do wypełnienia przestrzeni większej niż 15 cm. Gdy przestrzenie są większe, można je zestawić, jednak gdy są mniejsze, zaleca się użycie desek;

  • ramy rozporowe – w sytuacji, w której pomiędzy ładunkiem a elementem blokującym znajduje się przestrzeń i możliwe jest oddziaływanie dużych sił, zaleca się zastosowanie drewnianych ram rozporowych. Warto jednak pamiętać, aby listwy poprzeczne znajdowały się prostopadle do mocowanego ładunku;

  • poduszki powietrzne – materiały jednorazowe lub wielokrotnego użyciu, które są proste w obsłudze. Wypełnia się je sprężonym powietrzem, często przy wykorzystaniu instalacji takiego powietrza w ciężarówce;

  • kliny – ich zadaniem jest zabezpieczenie elementów cylindrycznych, takich jak beczki czy bele. Jak zauważają eksperci z firmy Dam i And S.C., kliny muszą opierać się o urządzenia mocujące skrzyni ładunkowej. Niezmiernie ważne jest również zabezpieczenie dwóch ostatnich elementów listwą kątową;

  • łożyska klinowe – to dwa kliny połączone za pomocą nastawnych elementów. W tym przypadku kluczowe jest takie ustawienie elementów nastawnych, żeby tworzyła się odległość minimum 20 mm od podłogi skrzyni ładunkowej.