W ujęciu tradycyjnym konfekcjonowanie produktów to proces dzielenia i pakowania mniejszych partii towarów. W odniesieniu do biznesu internetowego pojęcie nabiera szerszego znaczenia i  obejmuje zakres czynności składający się na przygotowanie towaru do wysyłki – łącznie z kompletowaniem. Sprawdźmy, na czym dokładnie polega proces konfekcjonowania i w jaki sposób przebiega.

Konfekcjonowanie – picking and packing

Konfekcjonowanie składa się z dwóch podstawowych etapów:

  • picking – pobranie towaru z miejsca składowania i przeniesienie na miejsce pakowania
  • packing – bezpieczne zapakowanie towaru

Oczywiście, każdy etap obejmuje szereg pomniejszych czynności, np. przycinanie materiałów, tworzenie zestawu z pojedynczych elementów, ułożenie produktów z zachowaniem zasad logistyki itp. Sprawa komplikuje się, kiedy konfekcjonowanie wychodzi poza tradycyjne ramy, a towar musi być zapakowany w opakowanie prezentowe. W przypadku opakowań ozdobnych konieczny jest dobór odpowiedniego wypełniacza, elementów ozdobnych, kartek prezentowych czy dowodów zakupów umieszczonych w eleganckich kopertach.

Pakowanie – o czym pamiętać?

Podstawowa forma pakowania produktów opiera się na włożeniu towaru do dedykowanego pudełka, koperty lub foliopaka, i zastosowanie zabezpieczeń, np. wypełniaczy z gniecionego papieru. Ten etap jest bardzo istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa i kosztów wysyłki. Aby dobrać optymalny sposób pakowania produktów, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy oferującej usługi konfekcjonowania, flow packu i celofanowania, takiej jak Pak Wit Jan Witkowski

Konfekcjonowanie – najczęstsze błędy popełniane przez firmy

Podstawowym błędem popełnianym przez firmy jest używanie opakowania produktowego jako wysyłkowego. Decydując się na taki model wysyłki, trzeba być świadomym, że opakowanie fabryczne ulegnie mniejszemu lub większemu uszkodzeniu, co obniży jego wartość rynkową i może skłonić klienta do reklamacji. Opakowanie produktowe to integralny element zakupu, który wchodzi w koszty produktu. W momencie jego uszkodzenia klient ma prawo złożyć reklamację, która musi zostać uwzględniona.

Zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie znormalizowanych opakowań i wypełniaczy w postaci folii bąbelkowych, które można produkować na miejscu przy użyciu specjalnej maszyny. Inwestycja w maszyny do konfekcjonowania to sposób na duże oszczędności w przyszłości.