Tarcze hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów układu odpowiadającego za zatrzymanie pojazdu mechanicznego. Stosuje się je zarówno w samochodach osobowych, dostawczych, jak i maszynach budowlanych i wielu innych. Nierzadko dochodzi do sytuacji, w której tarcza powoduje charakterystyczne bicie podczas jazdy lub jest nadmiernie zużyta, a koszt jej wymiany jest wysoki. W takim wypadku sprawdzi się przetaczanie – jak wykonuje się tę usługę?

Czym jest przetaczanie tarcz hamulcowych?

Przed rozpoczęciem naprawy tarcz wykorzystywanych w układzie hamulcowym pojazdu, należy dokładnie skontrolować ich stan techniczny. Jeżeli wszystkie objawy wskazują na nadmierne ich zużycie, rozwiązaniem problemu może okazać się usługa przetaczania. Realizuje się ją na tokarce i polega ona na bardzo dokładnym szlifowaniu powierzchni tarczy. Zabieg ten wykonuje się po to, by tarcza hamulcowa odzyskała swój pierwotny, równy kształt. Dzięki przetoczeniu usuwany jest też zalegający na niej osad, wpływający na obniżenie jakości hamowania.

Zeszlifowanie zużytej warstwy tarczy hamulcowej wykonane na tokarce to zadanie, którego realizacji podejmie się firma Remo Masz s.c., dysponująca odpowiednimi maszynami do przeprowadzania prac w zakresie obróbki metali. Zregenerowanie kluczowych elementów układów hamulcowych w pojazdach to rozwiązanie znacznie tańsze niż zakup nowych tarcz. Zanim jednak zdecydujemy się na przetaczanie, przeanalizujmy objawy nadmiernego zużycia tych podzespołów. Kiedy kwalifikują się one do regeneracji na tokarce?

Kiedy przetaczanie tarcz się sprawdza?

Charakterystyczne bicie na kierownicy podczas jazdy może oznaczać usterkę tarczy hamulcowej. Jeśli jest ona nierówna, to sterowanie pojazdem stanie się niestabilne. Wydłużona droga hamowania i przegrzewanie się tarcz to kolejne z objawów ich nadmiernego zużycia. W takich sytuacjach sprawdza się wspomniane przetaczanie tarcz hamulcowych. Usługa ta jest także doskonałym rozwiązaniem w momencie, gdy komplet nowych podzespołów jest niezwykle kosztowny.

Problematycznej wymiany można uniknąć poprzez dokonanie regeneracji w postaci przetaczania. Należy przy tym pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe. Tarcze hamulcowe poddawane obróbce na tokarce nie mogą być bowiem znacząco skorodowane. Ważna jest też ich grubość. Nie powinny być zbyt cienkie, dlatego przetaczanie najlepiej zrealizować przy stosunkowo grubych jeszcze tarczach. W większości przypadków rozwiązanie to staje się atrakcyjną cenowo alternatywą dla zakupu nowych podzespołów układu hamulcowego.