Transport zboża w naszym kraju jest wykonywany z reguły przy użyciu samochodów ciężarowych. Najczęściej przewożonymi materiałami tego typu jest pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza i owies. Aby transport mógł być bezpieczny powinien spełniać podstawowe standardy bezpieczeństwa. Przekonaj się jak proces ten powinien wyglądać w praktyce.
Podstawowe wymogi
Bez względu na to czy przewożone są plewy kukurydziane czy zbożowe, ważnym jest zachowanie czystości maszyny. Urządzenie transportujące zboża powinny być myte za każdym razem, gdy rozładowuje się towar. Proces ten ma niebagatelne znaczenie w przypadku zmiany rodzaju przewożonego materiału. Nie występują natomiast wymogi dotyczące temperatury, jak ma to miejsce w kontekście płynnych produktów spożywczych.
Drugim istotnym wymogiem jest bezpieczny sposób załadunku i rozładunku. Za prawidłowość tego procesu odpowiada kierowca pojazdu. W zależności od rodzaju ładunku jego załadunek może trwać od 20 minut do kilku godzin. Jak wspomina Grzegorz Mroczek z Rolniczego Gospodarstwa Handlowo-Usługowego, sposób wykonywania czynności jest regulowany w przepisach BHP.
Aby przewóz mógł się odbyć koniecznym jest wypisanie dokumentów i ważenie pojazdu. Z kolei rozładunek towaru w skupie zboża trwa z reguły około kilku godzin. W okresie koszenia zboża proces ten może zająć nieco więcej czasu.
Bezpieczeństwo transportu zbóż
System GMP+ powstał po to, by zapewnić bezpieczny transport pasz przeznaczonych dla zwierząt hodowlanych. Ma to szczególne znaczenie, gdyż mięso z nich pozyskane przeznaczone do konsumpcji powinno cechować się najwyższą jakością. System GMP+ obejmuje wszystkich procesów związanych ze zbożem, czyli jego:
- uprawą,
- przechowywaniem,
- handlem,
- przewozem,
- produkcją.
Stosowanie się do norm ma istotne znaczenie dla polskich hodowców, gdyż umożliwiają im przewożenie produktów paszowych poza granice kraju. Posiadanie certyfikatu GMP+ przez gospodarstwo handlowo-rolnicze jest gwarantem stosowania w praktyce odpowiednich czynności związanych z przechowywaniem i przewozem zbóż.
W praktyce certyfikacja GMP+ obliguje gospodarstwo do wdrożenia indywidualnego planu działania i analizowania zagrożeń związanych z procesem produkcji i transportu. Zarówno na etapie mielenia zboża, jak i jego suszenia oraz przewożenia powinno się zachować określone normy bezpieczeństwa. Ważnym jest, aby przynajmniej raz w miesiącu dokonać dezynfekcji pojazdu przeznaczonego do transportu materiału przy użyciu specjalistycznych preparatów. Tak jak zostało wspomniane wcześniej, czyszczenie jest również konieczne po każdorazowym jego rozładunku.
Dokumentacja
Warto również podkreślić istotność dokumentacji w procesie przewożenia zboża przez przewoźnika materiałów sypkich, zwanej również księgą ładunków. Do jej prowadzenia zobligowany jest kierowca, zaś zawarte w niej informacje dotyczą każdego transportu. W przypadku realizowania transportów międzynarodowych koniecznym jest dodatkowe wypełnienie dokumentów CMR, które zawierają następujące informacje:
- pieczątkę,
- podpis przewoźnika,
- podpis nadawcy,
- podpis odbiorcy.
Profesjonalny transport zbóż
System GMP+ jest kluczowy celem zapewnienia bezpieczeństwa przewożonego materiału. Chcąc transportować odpady zbożowe czy ziarna przeznaczone na paszę warto wybierać do tego celu przewoźników posiadających odpowiedni certyfikat. Dzięki temu można mieć gwarancję bezpieczeństwa oraz przejrzystości całego procesu. Z uwagi na specyficzny charakter transportu zbóż w obszarze przemysłu spożywczego, warto wybierać tych profesjonalnych, którzy zapewniają wysoką jakość usług.