Rowery, jak każde inne sprzęty mogą się zepsuć – to zupełnie normalne. Części się zużywają, a i wypadki chodzą po ludziach, wiec warto wiedzieć jak przywrócić nasz jednoślad do stanu używalności. Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście wizyta w serwisie rowerowym, więc warto zanotować sobie adres sprawdzonego fachowca.

Co może pójść nie tak, czyli najpowszechniejsze awarie

Rowery cierpią na wiele dolegliwości, jednak jest kilka obszarów najbardziej narażonych na wystąpienie usterki. Koła, czyli przebita dętka, „łyse opony”, pęknięte szprychy czy krzywa obręcz to najczęściej spotykane problemy trapiące główną siłę napędową każdego roweru. Opony, które już dawno straciły bieżnik sprawiają, że jazda staje się niebezpieczna – można łatwo wpaść w poślizg, co zazwyczaj kończy się nieprzyjemnym kontaktem z ziemią. Problem stanowi również urwana szprycha, która niewymieniona w porę może przyczynić się do skrzywiania obręczy. Tu już trzeba będzie wybrać się do serwisu na centrowanie kół, które przywróci optymalny kształt koła. Jednak najczęstszą przyczyną awarii jednośladów to pęknięta dętka, jest to niemalże „królowa usterek” w rowerach. Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana dętki na nową, więc warto wozić ze sobą zapas. Naprawa dętki jest również możliwa za sprawą specjalnych łatek, jednak jest to rozwiązanie tymczasowe pozwalające dojechać do domu lub do punktu naprawy rowerów.

Kolejnym elementem narażonym na uszkodzenie jest łańcuch rowerowy, który może się zerwać. Poddawany jest ciągłym przeciążeniom, więc kluczem do uniknięcia nieprzyjemnych sytuacji na trasie jest kontrolowanie jego stanu – zużyty łańcuch jest rozciągnięty, co można sprawdzić za pomocą przymiaru. Warto poćwiczyć skuwanie i rozkuwanie łańcucha „na sucho”, zanim przyjdzie nam zmierzyć się z tym zadaniem w terenie.

Przerzutki również mogą sprawiać problemy. Jeżeli podczas jazdy słychać terkotanie lub biegi „nie wchodzą” jak powinny, to czas je wyregulować. Można to zrobić samemu, jednak mniej doświadczonym rowerzystom zalecamy wizytę w Serwisie Rowerowym Michał Kmiecik, gdzie fachowcy się tym zajmą. Podobnie w przypadku uszkodzonej przerzutki tylnej – naprawa zerwanego haka przerzutki w terenie może być problematyczna, zwłaszcza jeśli nie mamy zapasowej części ani potrzebnych narzędzi, aby zdemontować uszkodzony hak i skrócić łańcuch, tak aby rower mógł jechać dalej na jednym biegu.

Hamulce to części, które zużywają się najszybciej, z racji sił, które oddziałują na poszczególne części układu hamulcowego. Jest to punkt, na który każdy rowerzysta powinien zwracać szczególną uwagę, bo skutki niedopatrzeń mogą być opłakane. Najczęstszą usterką to zużyte klocki hamulcowe, uszkodzone tarcze hamulcowe oraz pęknięte linki hamulcowe. Dobry punkt naprawy rowerów pomoże uporać się z każdym problemem.

Dlaczego warto oddać rower do serwisu?

Rower to wspaniały wynalazek, który po dziś dzień cieszy się niesłabnącą popularnością. Wielu mieszkańców miast przesiada się na ten ekologiczny oraz zdrowy środek komunikacji, a stale rosnące rzesze fanów rekreacji na świeżym powietrzu doceniają przyjemność płynącą z wycieczek rowerowych. Jednak, aby móc w pełni czerpać korzyści z jazdy trzeba dbać, aby rower był sprawny. Jest to gwarancją nie tylko komfortowego przemierzania kolejnych kilometrów, ale i naszego bezpieczeństwa! Niesprawne hamulce lub uszkodzona obręcz koła może sprowadzić na właściciela kłopoty. Dobrą praktyką jest więc regularne kontrolowanie stanu technicznego jednośladu na własną rękę oraz wizyta w serwisie rowerowym przynajmniej raz w roku. Najczęściej rowery trafiają w troskliwe ręce fachowca po zakończeniu sezonu lub tuż przed jego rozpoczęciem, czyli jesienią lub wczesną wiosną.

Serwis Rowerowy Michał Kmiecik znajduje się w Wojciechowie w województwie wielkopolskim i świadczy usługi naprawy oraz serwisu rowerów. Dbają o to, by powierzone im zadania realizować z najwyższą starannością i spełniać oczekiwania wszystkich klientów. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej o ofercie zachęcamy do kontaktu. Odpowiedzą na wszystkie pytania.