Blog Panoramy Firm

Jak opracować plan treningu indywidualnego i zacząć ćwiczyć?

2019-06-21
trening indywidualny

Trening indywidualny pozwala na zrzucenie zbędnych kalorii i modelowanie sylwetki. Ćwiczenia pod okiem osobistego trenera wiążą się z efektywnie spędzonym czasem, którego rezultaty są widoczne już po kilku miesiącach. W założeniu powinny kształtować nie tylko sylwetkę, ale też poprawiać zdrowie. Jak wobec tego wygląda trening personalny, ile kosztuje i jak go dobrać?

Od czego zacząć trening personalny? 

Trening personalny należy rozpocząć od ustalenia planu oraz wyboru miejsca jego przebiegania. Ćwiczenia indywidualne mogą się odbywać w plenerze, na basenie, bieżni czy w domu. Indywidualne podejście do klienta proponują także siłownie i fitness kluby. Trening indywidualny powinien się odbywać regularnie, najlepiej 2-3 razy w tygodniu. Pierwsze efekty zazwyczaj są widoczne po jednym miesiącu. Przełamać opory związane z wysiłkiem, szczególnie u osób z nadwagą, pomoże trener personalny. Nie tylko opracowuje dopasowany do potrzeb plan, ale także zmotywuje do działania. Jego pomoc i czuwanie nad postępami bez zbytniego przeciążenia sprawi, że aktywność fizyczna stanie się nie tylko obowiązkiem, ale też przyjemnością.

Jak przebiegają indywidualne ćwiczenia?

Jedna sesja treningowa trwa ok. godziny. Wszystko zależy jednak od indywidualnych preferencji i wyznaczonego planu. Zazwyczaj trening personalny przeprowadza się raz lub kilka razy w tygodniu. Podczas pierwszego spotkania z trenerem ustala się cel ćwiczeń. Może to być osiągnięcie idealnej sylwetki lub zniwelowanie masy ciała w wybranej partii. W jego trakcie nauczyciel ustala fizyczną kondycję. Wstępne ćwiczenia umożliwiają kontrolę siły, wytrzymałości i umiejętności ruchowych. Uzyskana w ten sposób wiedza pozwala na rozpoczęcie właściwego treningu.

Składa się na niego:

  1. Rozgrzewka: na rowerku, bieżni lub w innym miejscu. Trwa ok. 10-15 minut.
  2. Ćwiczenia zwykłe i interwałowe: obciążanie sztangami i hantlami, tzw. bieg bokserski i wahadłowy, sprinty czy tabata (ćwiczenia metaboliczne),
  3. Wykonywanie zakroków, wyciskania, przysiadów oraz podciągania z zastosowaniem dopasowanych obciążeń.

Liczba ćwiczeń, serii oraz częstotliwość powtórzeń zależy od umiejętności oraz stopnia zaawansowania. Wraz z kolejnymi sesjami zwiększa się intensywność ich przeprowadzania. W ćwiczeniach często używa się worków bokserskich, odważników oraz specjalnych taśm.

Trening crossfit

Trening crossfit polecany jest przede wszystkim osobom szukającym intensywnego i sprawdzonego planu pozwalającego na uzyskanie szybkich efektów. W trakcie ćwiczeń pracują wybrane partie mięśni. W przeciwieństwie do długotrwałej i wyczerpującej aktywności fizycznej jest krótki. Wymaga jednak pewnej samodyscypliny i wytrwałości. Stanowi połączenie ćwiczeń siłowych  (np. brzuszki, przysiady czy podciągnięcia) i cardio (ćwiczenia poprawiające pracę serca). Zwykle trwa ok. 3 dni. Do głównych rezultatów należy redukcja tkanki tłuszczowej, poprawa sprawności fizycznej oraz wzmocnienie mięśni. Dodatkowo wpływa pozytywnie na cały organizm.

Ile kosztuje trener personalny?

Cena za skorzystania z usług trenera personalnego zależy od miejsca odbywania się ćwiczeń. W Internecie na popularnych serwisach ogłoszeniowych można znaleźć oferty zaczynające się już od 20 zł za godzinę. Jeśli jednak myślimy poważnie o rozpoczęciu aktywności fizycznej, lepsze będzie skorzystanie ze stron siłowni i klubów fitness. Cena treningów ma związek z miejscowością, doświadczeniem trenera oraz zakresem współpracy. Zwykle przyjmuje się, że wiąże się to z kosztem ok. 40-200 zł.

Aktywność fizyczna podejmowana pod okiem specjalisty jest szczególnie pomocna osobom początkującym. Z usług trenera personalnego będą również zadowolone bardziej doświadczone osoby, które chcą zmienić plan treningowy na bardziej zaawansowany.