Obecna pandemia udowodniła całemu światu, jak istotny w naszym życiu jest Internet. Dotyczy to także (a może przede wszystkim) biznesu. Treści publikowane w sieci mają niebagatelne znaczenie dla wszystkich firm bez względu na branżę. Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google silnie wpływa na pozyskiwanie nowych klientów i wyniki sprzedaży. Niestety, wiele ofert ginie w plątaninie linków i nie jest widoczna w coraz bogatszym gąszczu wirtualnych treści. Aby wyraźnie zaznaczyć obecność marki w sieci, warto podjąć priorytetowe działania. Jedną z pierwszych pozycji na liście „do zrobienia” przedsiębiorcy online powinna być optymalizacja SEO.  

Co to jest SEO?

Spory związane z zakresem definicji SEO i powiązania z takimi pojęciami jak „optymalizacja” i „pozycjonowanie strony” wciąż trwają. Jedni pieczołowicie rozróżniają poszczególne terminy, drudzy – wręcz przeciwnie – używają ich zamiennie. Wydaje się, że w artykule poświęcony podstawowym zagadnieniom SEO nie ma sensu skupiać się na mało znaczących niuansach, lecz raczej zarysować ogólny sens i znaczenie tego procesu – co czynimy.

SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimization, czyli po polsku coś w stylu „optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych” (takie tłumaczenie proponuje m.in. Wikipedia). SEO składa się z różnych działań, których wspólnym mianownikiem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Organicznych, czyli takich, które nie są płatne (ich przeciwieństwem są linki sponsorowane). W miażdżącej większości przypadków chodzi o wyszukiwarkę Google, która jest niewątpliwym monopolistą na rynku. W Polsce korzysta z niej ponad 90% internautów (!). Na drugim miejscu plasuje się Bing z wynikiem nieco ponad 3%.

Działania SEO wewnątrz i na zewnątrz (on-page i off-page)

Jednym z bardziej przejrzystych podziałów działań SEO jest ten mówiący o wewnętrznym SEO (on-page lub on-site) i zewnętrznym SEO (off-page lub off-site). Ogólnie rzecz biorąc SEO on-page to pozycjonowanie w obrębie danej strony internetowej, SEO off-page to pozycjonowanie poza nią.

Do działań na stronie zalicza się m.in. dbanie o content, czyli publikowane wartościowych treści, które będą wyróżniały się oryginalnością i wyczerpująco opisywały dany temat, a także zawierały odpowiednie słowa kluczowe (keywords). Nie mniej ważne jest struktura strony, która pozwala odwiedzającym z łatwością odszukać interesujące ich treści. Powyższe ułatwiają również robotom wyszukiwarek sprawniejsze indeksowanie danego adresu www.

Na wszystkie działania z zakresu on-page mamy bezpośredni wpływ. Profesjonalnie wykonana praca on-page daje efekty w postaci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. I to właśnie ta strategia jest najpieczołowiciej pielęgnowana przez specjalistów od marketingu internetowego. Pamiętajmy jednak o drugiej stronie medalu.

SEO off-page to działania podjęte poza obrębem strony internetowej, czyli na przykład zdobywanie wartościowych linków (link bulding) lub budowanie społeczności followersów w Social Mediach. Dla wciąż zmieniających się algorytmów Google coraz większe znaczenie ma stopień eksperckości danego miejsca w sieci, a także jego autorytet i zaufanie wśród internautów.

Reasumując, kompleksowe działanie SEO powinno opierać się na dwóch podstawowych filarach – on-page i off-page. Łączenie obu strategii znacznie przybliża biznes online do sukcesu w postaci przyzwoitego miejsca w sieciowym wyścigu z konkurencją, co w naturalny sposób przekłada się na zwiększenie liczby klientów i odsłon witryny.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>


Czym jest audyt SEO?

Skoro SEO jest takie ważne, czy da się sprawdzić, na jakim poziomie optymalizacji jest moja strona internetowa? Odpowiedź brzmi: tak. Proces, który analizuje poszczególne elementy danej witryny pod kątem jej pozycji w wyszukiwarkach, nazywamy audytem SEO. Audyt SEO bierze pod uwagę wszelkie czynniki on-page i off-page, czego wynikiem jest kompleksowy raport przedstawiający mocne i słabe strony audytowanej witryny www pod względem Search Engine Optimization.

Skorzystanie z audytu SEO poleca się firmom dopiero rozpoczynającym swoją działalność w sieci, jak i tym, które są w niej już dłuższy czas, mimo to wciąż nie są zadowolone ze swojej widoczności.

SEO a SEM – różnice

W słowniku marketingu internetowego istnieje jeszcze jeden termin często mylony z SEO, a mianowicie SEM, czyli Search Engine Marketing. SEM to wszystkie działania z zakresu promocji internetowej, w której w skład wchodzi (w przeciwieństwie do SEO) także prowadzenie kampanii sponsorowanych (płatnych).

W obrazowy sposób można powiedzieć, że SEM jest pojęciem szerszym, które zawiera w sobie także SEO. Wiele źródeł, aby pokazać różnice, posiłkuje się wzorem: SEM = SEO + PPC, gdzie PPC oznacza Pay Per Click, czyli płatności za kliknięcie w link lub wirtualny banner.

Najkorzystniejszym rozwiązaniem dla biznesu w formie digital marketing jest oczywiście korzystanie z pełnej strategii SEM, opartej na optymalizacji i pozycjonowaniu strony (dbaniu o wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania), a także prowadzenie kampanii linków sponsorowanych.

SEO 2020. Jak działa Google?

Nie ulega wątpliwości, że wszelkie działania SEO podporządkowane są algorytmom Google, który wciąż wprowadza nowe usprawnienia w swojej wyszukiwarce. Co ciekawe, za zmiany nie są odpowiedzialni programiści, a sztuczna inteligencja, która coraz mocniej faworyzuje wysokojakościowe treści. Cała sytuacja to ciągłe śledzenie ruchów monopolisty wśród wyszukiwarek i dostosowanie do nich strategii SEO. Dlatego specjaliści od Search Engine Optimization podkreślają, jak ważne jest ciągłe aktualizowanie swojej wiedzy i niepoprzestawanie na jednorazowych zabiegach SEO.

Najnowsze badania SEO 2020 przedstawiają kilka ciekawych wyników. Na przykład szybkość wyświetlania się strony nie ma wpływu na ranking na pierwszej stronie wyszukiwania. Za to duży wpływ na pozycje w wynikach ma długość tekstu i szczegółowość opracowania poruszanego w artykule tematu. Wyniki badania potwierdzałyby tezę mówiącą o coraz większym stawianiu na jakościowe treści w wyszukiwarce Google.