Pracownia badań SOMA mieści się w Toruniu i działa na rynku od 2007 roku. Specjalizuje się w prowadzeniu szeroko zakrojonych badań marketingowych, które pomagają przedsiębiorcom poprawić relacje z klientami i zwiększyć konkurencyjność swojej firmy na rynku. Ważnym ogniwem prężnie rozwijającego się biznesu jest również zadowolony pracownik. Dlaczego warto badać satysfakcję personelu i w jakiej formie to robić?

Jaki jest cel badania satysfakcji pracowników?

Zadowolenie z pracy wpływa bezpośrednio na zaangażowanie pracownika w realizację jego obowiązków zawodowych. To zaś przekłada się na funkcjonowanie całej firmy, jej wizerunek oraz osiągane przychody. Badanie satysfakcji pracowników ma na celu poznanie ich szczerej opinii na temat pracy w danej firmie i elementów, które się z nią wiążą (np. relacje z przełożonymi, atmosfera w zespole, sprawność delegowania zadań). Jak tłumaczy statystyk z pracowni badań SOMA:

„Regularne badanie opinii personelu pomaga przedsiębiorcy poprawić warunki pracy na każdym stanowisku i zapobiega wysokiej rotacji pracowników. Jeśli przełożony zna potrzeby i oczekiwania swojej załogi, może dążyć do ich realizacji, dzięki czemu zadowolenie podwładnych z pracy pozostaje na takim samym poziomie lub wzrasta.”

Czego powinno dotyczyć badanie satysfakcji klientów?

Sprawy, o które szef zechce zapytać swoich pracowników, muszą być dobrze przemyślane. Według specjalistów z pracowni SOMA najlepiej poruszyć je w anonimowej ankiecie, składającej się z pytań otwartych i zamkniętych. Pytania nie mogą być tendencyjne i powinny dotykać następujących kwestii:

  • czynniki pozytywne i negatywne wpływające na zaangażowanie pracownika,

  • oczekiwania pracownika względem dalszego rozwoju w firmie,

  • pożądane szkolenia,

  • relacje z przełożonymi i współpracownikami,

  • poczucie wpływu pracownika na rozwój firmy i osiągane przez nią wyniki,

  • poziom zadowolenia z pensji.

Ankieta nie może być ani za długa, ani za krótka. W pierwszym przypadku pracownik szybko zniechęci się, odpowiadając na pytania, przez co jego opinia może nie być do końca szczera. W drugim przypadku podwładny może uznać badanie jako „robione na siłę” i niemające wpływu na zmianę sytuacji w firmie. Specjaliści z pracowni SOMA chętnie pomogą w określeniu obszaru badania i opracują ankietę, kierując się indywidualnymi potrzebami zleceniobiorcy. Na koniec fachowcy przygotują szczegółowe wyniki badania satysfakcji pracowników i zinterpretują je przełożonym. W ten sposób firma będzie mogła podjąć działania mające na celu poprawę sytuacji pracowników i zwiększenie ich satysfakcji z wykonywanej pracy.