Prowadzenie księgowości w firmie jednoosobowej jest mniej skomplikowane niż tej, zatrudniającej dodatkowe ręce do pracy. Mimo logicznych zasad sporządzania zapisów operacji gospodarczych warto w obu przypadkach korzystać albo z porady księgowego, albo z usług outsourcingu księgowego np. w biurze rachunkowym Komputus. Jednym z takich obszarów, trudnych ze względu na dużą dynamikę zmian jest ewidencja czasu pracy pracowników.

Prowadzenie ewidencji czasu pracy a prawo

Zatrudniając pracowników, każdy przedsiębiorca bieże na siebie odpowiedzialność prowdzenia w ściśle określony sposób ich rozliczeń. Jak dowiedzieliśmy się z jednej z firm prowadzących rozliczenia księgowe dla firm w Tychach, a mianowicie w Biurze Rachunkowym i Doradztwie Podatkowym Elżbiety Maruszczak-Krzymyk Komputus, wynika to z zapisów prawnych w Kodeksie Pracy, Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika, jak również Ustawy z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Do tego dochodzi szereg różnego rodzaju przepisów szczegółowych, co czyni ten obszar prac niezwykle zajmującym. Jak podkreślają specjaliści ze wspomnianego biura rachunkowego, które świadczy usługi księgowe od 1993 roku — dla każdego pracownika rozliczenia muszą być prowadzone osobno — imiennie. Jest to nie tylko karta ewidencji, ale również lista obecności, czy rozkład czasu pracy.

Czym jest karta ewidencji czasu pracy?

Karta ewidencji czasu pracy, zgodnie z uzyskanymi informacjami musi zawierać informacje dotyczące pracy w poszczególnych dobach, nie wyłączając niedziel i świąt, pory nocnej, nadgodzin czy też dni wolnych wynikających z rozkładu czasu pracy (statystycznie przyjmuje się pięciodniowy tydzień pracy).

Trudność polega na tym, że poza zasadami ogólnymi są równie ważne przepisy szczegółowe dotyczące konkretnych grup zawodowych, czy też wieku zatrudnionych np. karta pracy młodocianego.