Już dziś wiadomo, że kryzys spowodowany COVID-19 zmienił i zmieni wiele w naszym dotychczasowym życiu. Przez te kilka tygodni okazało się, jak ważną rolę w naszej rzeczywistości pełni Internet. Firmy, które do tej pory nie inwestowały w działalność w sieci, zdały sobie sprawę ze swojej nieroztropności. Na uwagę zasługuje również wprowadzenie na niektórych stanowiskach pracy zdalnej. Opinie przedsiębiorców na ten temat pozwalają sądzić, że tryb pracy z domu w najbliższym czasie stanie się bardziej powszechny.

E-commerce w obliczu pandemii

E-commerce, czyli handel internetowy to coraz prężniej rozwijający się rodzaj sprzedaży, który w obliczu pandemii nabrał jeszcze większego tempa. Okazuje się, że w pierwszym kwartale 2020 roku obrót w sektorze e-commerce na całym świecie wzrósł o 20% względem tego samego okresu w roku poprzednim.  

Co naturalne do góry poszły również statystyki związane z ruchem na stronach sklepów internetowych (ok. 15%). Ponadto wzrósł procent internautów, którzy pierwszy raz odwiedzili e-sklepy (ok. 40%). Natomiast osoby, które zdecydowały się na zakupy, wydały w pierwszym kwartale 2020 roku o 5% więcej niż normalnie.

Pandemia sprawiła, że w sektorze e-commerce natężenie ruchu było większe niż w okresie przedświątecznym. Oznacza to, że wiele osób, które dotychczas nie korzystało z e-sklepów, skusiło się na zakupy internetowe. A co za tym idzie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że skorzystają z nich ponownie. Bez wątpienia, jesteśmy świadkami globalnej zmiany w nawykach konsumenckich.

Strona internetowa firmy i Social Media, czyli początek e-biznesu

Enklawą w wirtualnym świecie dla każdej firmy jest jej strona www, która pełni funkcje informacyjne i promocyjne. Stronę internetową firmy można stworzyć samodzielnie przy pomocy kreatorów. Jednak jeśli oczkujemy profesjonalizmu i oryginalności, rozsądniej będzie powierzyć to zadanie profesjonalistom.

Dobra strona internetowa to taka, która działa szybko, jest przejrzysta i czytelna, a także w łatwy sposób daje się rozpoznać. Ważne, żeby nowy użytkownik od razu wiedział, czym zajmuje się firma i jak znaleźć informacje o jej produktach i usługach. Strona www to także miejsce, w którym poza danymi adresowymi warto umieścić formularz kontaktowy, stanowiący jeden z kilku sposobów komunikacji z klientami.

Gdy już posiadamy stronę internetową, wypada zadbać o pozycjonowanie SEO, aktualizacje informacji, a także o jej bezpieczeństwo, czyli m.in. ochronę przed hakerami. Witryna w sieci to miejsce, o które trzeba dbać.   


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Kolejnym krokiem w przenoszeniu firmy do sieci jest założenie profilu w Social Mediach. Oddziaływanie profili społecznościowych w dzisiejszym świecie jest niesamowite. Zdarza się, że politycy wpisami na Twitterze potrafią wygrywać wybory. Tak jak polityk na wyborców, tak firma wpływa na decyzje konsumentów. Nie jest tajemnicą, że  pomysłowo prowadzone profile w najpopularniejszych serwisach społecznościowych przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.

Media społecznościowe służą do promocji, ale także do kontaktu z klientem. To miejsce w sieci, w którym ludzie dzielą się swoimi emocjami i spostrzeżeniami. Dzięki temu możemy zaobserwować, co podoba się naszym klientom, a co wymaga dopracowania. Komunikacja z klientem w sieci to ciągła nauka

Narzędzia niezbędne do pracy zdalnej

To, jakich narzędzi będziemy potrzebować do prowadzenia działalności w internecie, w dużej mierze zależy od rodzaju biznesu i modelu prowadzenia firmy. Jeśli całościowo lub częściowo planujemy wprowadzić w firmie tryb zdalny, wówczas konieczne będzie przygotowanie narzędzi umożliwiających pracownikom wykonywanie obowiązków z domu. 

Metoda pracy zdalnej staje się coraz popularniejsza, głównie ze względu na zmniejszenie kosztów funkcjonowanie firmy (m.in. wynajem lokalu). Pandemia pokazała, że praca zdalna ma duże szanse zyskać na popularności w kolejnych latach.   

  • Do tego trybu pracy konieczne będą aplikacje umożliwiające komunikacje pomiędzy pracownikami. Dobrym rozwiązanie stanowią komunikatory, pozwalające na prowadzenie wideokonferencji.
  • Nie mniej istotny będzie wirtualny dysk, do którego dostęp będą mieli wszyscy pracownicy. Tego typu baza danych pozwala przechowywać i porządkować dokumenty w jednym miejscu.
  • Jeśli firma grupowo realizuje projekty, niezbędny będzie program do zdalnego zarządzania postępami. Tego typu aplikacje pozwalają sporządzać listę zadań, wyznaczać obowiązki oraz śledzić postępy w pracach nad projektem.
  • Do grupy ważny narzędzi do pracy zdalnej wypada doliczyć jeszcze programy pozwalające na zarządzanie systemami zdalnie (np. TeamViewer). Programy tego rodzaju umożliwiają informatykom rozwiązywanie problemów na poziomie software bez wychodzenia zza biurka.