W przypadku przedsiębiorców działających na terenie kraju, każdy z nich co do zasady ma obowiązek rejestracji i rozliczania VAT. To podatek, którego wartość doliczana jest do każdej transakcji, na każdym etapie kupna/sprzedaży towarów lub usług. Czy można samodzielnie prowadzić rozliczenie podatku VAT? Co grozi przedsiębiorcy, jeśli popełni błąd w rozliczeniach?

Kiedy samodzielne prowadzenie księgowości ma sens?

W przypadku małych jednoosobowych firm, jeśli właściciel firmy ma wystarczającą wiedzę merytoryczną i doświadczenie, może samemu podjąć się prowadzenia rozliczeń podatku VAT. Podatnikami, wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą są wg art.15 ust.1 ustawy o vat osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne. Podatek dzielimy na tzw. VAT należny i VAT naliczony.

VAT należny powstaje w momencie sprzedaży, jest to kwota należna do zapłaty na rzecz urzędu skarbowego. Z VAT naliczonym mamy do czynienia przy fakturach zakupu. Podatek naliczony pomniejsza zobowiązanie z tytułu VAT. Jeśli podatek należny jest wyższy od podatku naliczonego, powstaje zobowiązanie wobec danego urzędu skarbowego. Jeśli podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu, będziemy mieć do czynienia z brakiem zobowiązań wobec urzędu. Gdy natomiast podatek należny będzie mniejszy niż naliczony powstaje należność urzędu wobec danego przedsiębiorcy.

Gdy mamy do zaksięgowania małą ilość dokumentów prowadzenie rozliczeń VAT jest stosunkowo proste, wystarczy przeszkolenie i powinniśmy sobie poradzić z właściwym obrotem dokumentów w firmie w obszarze podatku VAT. Jednak gdy działalność firmy nie jest jednoznaczna, wymaga ona znajomości większej ilości aktów prawnych rozporządzeń, lepiej rozliczenia VAT powierzyć specjaliście. Biura księgowe jak np. biuro Asset Beata Tkacz pomaga przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności w różnych obszarach, takich jak obsługa kadrowa, pomoc w rejestracji spółki czy właśnie prowadzenie rozliczenia podatku VAT. Zwłaszcza, że wszelkie błędy w rozliczaniu podatku VAT nie zawsze „ujdą przedsiębiorcy na sucho”.

Nierzetelne rozliczanie podatku VAT wiąże się z dość dotkliwymi sankcjami

Według obowiązującego prawa od stycznia 2017 r. zostały wprowadzone konkretne sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku lub odliczanie podatku naliczonego z tzw. pustych faktur. Według ustawy o VAT w art. 112 b i 112 c czytamy, że w razie stwierdzenia konkretnych przewinień w obszarze rozliczenia podatku VAT możliwe jest naliczenie przez Naczelnika urzędu skarbowego dodatkowego zobowiązania w VAT. Może ono wynosić w świetle nowego prawa 15% i 100%. Kara w wysokości 100% dodatkowego zobowiązania występuje w momencie udowodnienia, jawnego stwierdzenia oszustwa podatkowego. Mowa tu np. o sytuacji wystawienia FV przez nieistniejący podmiot, czy też zarejestrowania zdarzeń, które nie miały miejsca. Żeby uniknąć problemów, tłumaczenia, czy też kar lepiej nie ryzykować i powierzyć prowadzenie rozliczeń VAT osobom mającym przede wszystkim doświadczenie i wiedzę merytoryczną w tym zakresie.