Wiele czynników wpływa na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jednym z bezsprzecznie istotnych elementów pozycjonowania jest linkowanie. Są dwa rodzaje linkowania: zewnętrzne i wewnętrzne. W tym artykule zajmiemy się tym drugim. Dowiedz się, czym jest linkowanie wewnętrzne i dlaczego jest tak ważne. 

Czym jest linkowanie wewnętrzne i do czego służy? 

Linkowanie wewnętrzne polega na tworzeniu odnośników do podstron w obrębie tej samej strony internetowej. Użytkownik po kliknięciu znajdzie się w innej części tego samego serwisu. 

Przykład: w artykule na temat tego „Czym jest CBD?” mógłby znaleźć się link odsyłający do artykułu „Jak korzystać z maści CBD?”. Czytelnik zainteresowany pierwszym wpisem może zainteresować się bardziej szczegółowymi informacjami na podobny temat.  

Linki wewnętrzne służą użytkownikom, ponieważ są drogowskazami, które ułatwiają poruszanie się po stronie internetowej. Ale to nie wszystko. Linkowanie w obrębie jednego serwisu sprawia, że roboty wyszukiwarek sprawniej indeksują dany adres i jego podstrony. Dzięki temu większe części Twojego serwisu szybciej znajdą się w wynikach wyszukiwania. 

Dlatego nie ma wątpliwości, że linkowanie wewnętrzne wspiera działania SEO

Gdzie umieszczać linki wewnętrzne? 

Linki wewnętrzne mogą być generowane automatycznie (np. jako polecane artykuły o podobnej treści pod lub z boku artykułu) lub dodawane ręcznie (np. bezpośrednio w treści). 

Istnieją co najmniej 4 miejsca, w których umieszcza się linki wewnętrzne:

  • menu strony internetowej (np. „Kategorie produktów”, „Artykuły” itp.),

  • stopka serwisu (np. „Kontakt”, „Regulamin” itp.),

  • boczna szpalta tzw. SiteBar (np. „Najpopularniejsze artykuł”, „Najnowsze artykuły” itp.),

  • treść (np. treść artykułu). 

O ile 3 pierwsze miejsca są oczywiste i występują niemal na każdej stronie WWW, to linki wewnętrzne w artykułach nie są takie powszechne… choć powinny. 

Uwaga! Jedynym wyjątkiem są strony produktu. Tam nie warto dodawać linków wewnętrznych, żeby nie rozpraszać klienta gotowego do zakupu. 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 

Jakie są rodzaje linków wewnętrznych w treści? 

Linki wewnętrzne na przestrzeni treści można dodawać:

  • pomiędzy akapitami (wówczas link zazwyczaj jest tytułem strony, do której odsyła), 

  • bezpośrednio w treści (link jest fragmentem artykułu), 

  • pod treścią (link jest tytułem strony, do której odsyła). 

Linki wewnętrzne pomiędzy akapitami to często odnośniki do konkretnych produktów związanych z artykułem. Na przykład w tekście o sprzęcie audio mógłby być to odnośnik do sklepu z głośnikami lub bezpośrednio do strony z konkretnym produktem. 

Linki umieszczone bezpośrednio w treści również mogą być linkami do sklepu lub produktu. Ale mogą także odsyłać do strony, która wyjaśnia poruszone zagadnienie. Przykład: jeśli w artykule pojawi się termin „SEO” – link odsyła do artykułu, który wyjaśnia, czym jest SEO. 

Linki wewnętrzne lokowane pod treścią najczęściej odsyłają do innego artykułu o podobnej tematyce. W tekście na temat najlepszych antykwariatów w Warszawie mógłby znaleźć się link do artykułu o najlepszych księgarniach w stolicy. 

Ile linków wewnętrznych dodać do jednego tekstu?

Nie ma jasnych wytycznych co do liczby linków w jednym artykule. Nie powinno być ich zbyt dużo, bo utrudnia to przyswajanie materiału. Z drugiej strony warto wykorzystać dany tekst maksymalnie, czyli zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia naszego sklepu lub innych części serwisu. Im dłuższy tekst, tym na więcej linków można sobie pozwolić. 

Zadanie: w tym artykule umieściliśmy kilka linków wewnętrznych. Spróbuj je odnaleźć i sklasyfikować. 

Dowiedz się także, jak szybkość ładowania strony wpływa na SEO