Treści na stronie internetowej dostarczają ważnych informacji użytkownikom, pomagają dotrzeć do nowych klientów oraz umożliwiają witrynie zajmowanie wyższych pozycji w wyszukiwarce. Artykuły na firmowym blogu powinny być jednak wysokiej jakości, ciekawe, unikalne, rzetelne i aktualne. Na czym polega aktualizacja treści i dlaczego jest tak ważna? Które teksty warto aktualizować i jak często to robić? Podpowiadamy w artykule.

Aktualizacja treści na stronie – dlaczego jest tak istotna?

Zastanawiasz się, dlaczego aktualizacja treści jest tak ważna? Otóż chodzi tutaj zarówno o użytkowników, jak i roboty Google. Twoi czytelnicy oczekują, że wszelkie informacje na Twojej stronie będą aktualne, prawdziwe i rzetelne. W przeciwnym razie mogą zostać wprowadzeni w błąd lub zorientować się, że treści są przestarzałe i opuścić stronę. Aktualizacja treści jest więc sposobem na zdobywanie zaufania, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i budowanie pozycji eksperta.

Roboty wyszukiwarki lubią zaś, gdy na Twojej stronie internetowej regularnie pojawiają się nowe treści oraz promują content, który jest aktualny i wysokiej jakości. Aktualizacja treści bez wątpienia wpływa więc na SEO. Stronę, na której znajdują się przestarzałe artykuły, Google umieszcza na niskich pozycjach.

Pamiętaj też, że wytyczne algorytmu ulegają dynamicznym zmianom. Być może od czasu Twoich publikacji  pojawiły się nowe wymagania odnośnie np. formatowania tekstu czy jego struktury. Na Twoim firmowym blogu znajdują się stare wpisy? Sprawdź, czy nie trzeba wprowadzić w nich jakichś zmian lub uzupełnić ich o nową, aktualną wiedzę.

Które treści należy aktualizować?

Stałej aktualizacji wymagają wszelkie informacje o Twojej firmie, teksty w poszczególnych zakładkach na stronie oraz artykuły na blogu. Są takie publikacje, które koniecznie trzeba na bieżąco aktualizować. Przykładem są teksty z rankingami produktów oraz artykuły, które w swojej treści zawierają pewne dane, takie jak:

  • daty i przedziały czasowe,
  • statystyki,
  • dane liczbowe,
  • zmieniające się przepisy prawa itd.

Wydawać by się mogło, że aktualizować należy więc tylko tematy dynamiczne, które szybko ulegają zmianom. Nie jest to jednak prawda. Niemal każdy artykuł na swoim blogu możesz co jakiś czas odświeżyć. Wystarczy, że uzupełnisz go o dodatkowe wnioski, nowe ciekawostki lub zdjęcia.

Przeglądaj swoje wpisy i zdecyduj, w jakim stopniu zawarte w nich informacje są jeszcze aktualne. Warto też analizować, ile wejść mają poszczególne artykuły i jaki mają współczynnik odrzuceń. Pomoże Ci w tym Google Analytics. Innym przydatnym narzędziem do aktualizacji treści jest Senuto. Umożliwi Ci sprawdzenie, na których pozycjach pojawia się Twoja konkurencja na poszczególne słowa kluczowe. Dowiesz się też, na jakie frazy nie wyświetla się Twoja strona. Być może warto dodać je do opublikowanych już artykułów.

 

Chcesz zwiększyć ruch na stronie i zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź >>

 

Zaktualizować stary artykuł czy napisać nowy?

Zapewne zastanawiasz się też, jakie rozwiązanie będzie lepsze – rozbudowanie starego artykułu, czy napisanie nowego na ten sam temat? Najczęściej lepiej jest wybrać tę pierwszą opcję.

Jeśli napiszesz kolejny artykuł, stworzy się zupełnie nowy adres URL, który praktycznie od podstaw będzie musiał budować swoją reputację w wyszukiwarce. Ponadto może dojść do kanibalizacji treści, co może spowodować gwałtowny spadek na niższe pozycje.

Czym jest kanibalizacja treści? Otóż jest to zjawisko, w którym dwa różne adresy URL mają taką samą frazę kluczową. Wyszukiwarka Google może wówczas nie wyświetlać strony, na której nam bardziej zależy, ponieważ nie potrafi ocenić, która jest ważniejsza i którą z nich ma pokazywać.

Jak aktualizować treści?

Aktualizacja artykułu najczęściej polega na dodaniu do niego nowych informacji, tak, aby szczegółowo wyczerpywał dany temat. Często konieczna jest zmiana dat czy danych liczbowych oraz optymalizacja meta danych (meta title i meta description). Warto dodać do tekstu odpowiednie słowa kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne, które będzie kierowało czytelnika do innych wpisów na blogu, rozwijających dane zagadnienie.

Pamiętaj, aby artykuł był czytelny, przejrzysty, atrakcyjny i przyjemny w odbiorze. Możesz go urozmaicić za pomocą:

  • grafik i infografik,
  • wykresów,
  • formatów wideo,
  • cytatów,
  • listy wypunktowanej,
  • ramek, w których znajdą się trudne pojęcia wraz z ich wyjaśnieniem itd.

Sprawdź też, czy wszystkie linki w tekście działają prawidłowo. Jeśli w artykule jest link prowadzący do zewnętrznego źródła np. jakiegoś raportu, upewnij się, czy zawarte w nim dane nadal są aktualne.

Na górze artykułu powinna być także widoczna data aktualizacji, która jest bardzo ważnym sygnałem dla czytelnika. Dzięki niej dowie się, że tekst jest na bieżąco aktualizowany i zawiera świeże informacje.

Na koniec warto odpowiedzieć na pytanie, jak często aktualizować treści? Nie ma jednak tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Niektóre teksty dobrze jest aktualizować raz w roku, inne zaś raz w miesiącu. Wszystko zależy od tematyki tekstu, ale też od tego, jakimi dysponujesz zasobami.