Media społecznościowe to miejsce, w którym niemal każdy przedsiębiorca powinien być. Dlaczego? W 2022 roku z Social Mediów korzystało aż 27,20 mln Polaków, co daje aż 72% naszej populacji[1]. To ogromne możliwości zarówno reklamowe, jak i sprzedażowe. Warto jednak podążać za najnowszymi trendami, ponieważ w ten sposób można zostać zauważonym i osiągnąć sukces.
Co to są Social Media?
Social Media, czy też inaczej media społecznościowe, to różnego rodzaju platformy w Internecie, które umożliwiają użytkownikom oraz markom:
komunikację,
tworzenie i udostępnianie materiałów,
wymianę treści,
promocję produktów lub usług,
nawiązywanie relacji,
budowanie wizerunku.
Popularne Social Media to między innymi Instagram, Facebook, TikTok, Twitter, LinkedIn, YouTube. Warto również wspomnieć, że zamieszczanie treści w tych platformach jest darmowe, ale można także korzystać z płatnych reklam, które docierają do konkretnie wyznaczonych odbiorców.
Jak promować firmę w Social Mediach?
Najważniejszą zasadą promocji w mediach społecznościowych powinno być dostosowywanie się do tego, co w danym momencie jest „na topie”, ponieważ takich treści chcą użytkownicy. Trendy w Social Mediach często się zmieniają, ale dzięki bieżącemu śledzeniu ich i korygowaniu działań, jesteś w stanie wypromować swoją markę i zdobyć duże grono fanów.
Jak zaistnieć w Social Mediach w 2023 roku?
Aktualne trendy, jakie wyznaczają eksperci Social Media marketingu to między innymi:
Tworzenie oryginalnych treści – w 2023 roku nie wystarczy już jedynie podstawić trendujący dźwięk, aby filmik wybił się na TikToku czy Instagramie; to czas na tworzenie własnych, pomysłowych materiałów.
UGC (User Generated Content), czyli treści tworzone przez zwykłych obserwatorów na rzecz marki; udowodniono już kilka lat temu, że ma to ogromny wpływ na decyzje zakupowe, warto tu również zaznaczyć ciągle wysoko utrzymującą się pozycję influencerów i ich duże znaczenie dla firm.
Dominacja TikToka — krótkie klipy to dobre pole do promocji dla wielu marek, ponieważ cieszą się one dużym zainteresowaniem użytkowników,
YouTube Shorts (krótkie filmiki zamieszczane na YouTube), powstałe na wzór treści tworzonych na TikToku i Instagramie zaczynają gromadzić ogromne liczby wyświetleń, dlatego warto zainteresować się udostępnianiem tego typu treści, dodatkowo ciągle wzrasta rola materiałów wideo na wszystkich platformach.
AI (sztuczna inteligencja) zaczyna mieć coraz większe znaczenie i coraz bardziej wkracza w tworzone w Social Mediach treści; jako przykład można podać filtry na TikToku, które można samodzielnie stworzyć, wydając polecenie AI oraz kreatory Chat GPT czy Jasper.ai, które pomagają w tworzeniu contentu.
LinkedIn – dziś na znaczeniu zyskują twórcy, którzy z łatwością budują pozycję eksperta w swojej dziedzinie dzięki organicznemu zaangażowaniu.
Słowa kluczowe – mają ogromne znaczenie, nie tylko dla Google, ale również Social Mediów, ze względu na to, że użytkownicy zaczynają używać mediów społecznościowych jak wyszukiwarki.
Gated Content (treść bramkowa), czyli taka, która udostępniana jest odbiorcy w zamian za wykonanie akcji, jaką często jest wypełnienie formularza z danymi lub opłata, przykładem może być funkcja subskrypcje na Instagramie.
Storytelling, który ulega skróceniu i nie jest to już opowieść mająca początek, rozwinięcie i zakończenie – opowiadany jest on „od środka”, a nie od początku, przez co angażuje społeczność, która chce dowiedzieć się więcej.
Dalszy rozwój Instagrama, w celu usprawnienia pracy twórców oraz optymalizacji doświadczeń użytkowników z korzystania z tej platformy [2]. Na topie są Reelsy (rolki), czyli krótkie angażujące filmiki.
„Edutainment”, czyli treści, które są podane w formie rozrywkowej, atrakcyjnej, ale niosą ze sobą konkretną wiedzę na jakiś temat.
Nowe możliwości dzięki BeReal, Mastodon, Tumblr, Hive i Discord, a także Metawerse – warto im się przyjrzeć, bo być może będzie tam miejsce na promocję Twojej marki.
Korzystanie z pomocy i wizerunku pracowników do promocji marki w Social Mediach (za przykład można podać liczne filmiki zamieszczane w mediach społecznościowych, które pokazują pracowników danej marki i ich pracę).
Obsługa klienta przy pomocy Social Mediów – kluczowa jest szybka odpowiedź ze strony marki[3].
Dodatkowo, w dalszym ciągu duże znaczenie ma:
autentyczność marki,
regularne postowanie o właściwych porach (Instagram wtorki i środy od 10:00 do 13:00, Facebook wtorki o 10:00 i w południe[4]),
zwiększanie zaangażowania,
przedstawianie produktu czy usługi „w akcji”[5].
Trzymanie się wskazanych trendów to odpowiedź na pytanie „jak zarabiać w Social Mediach”, które z pewnością sobie zadajesz.
Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku >>>
Jak mierzyć Social Media?
Aby monitorować wyniki wprowadzanych zmian, możesz stosować różne narzędzia. Zwróć jednak szczególną uwagę na:
zasięgi (hashtagów, których używasz, postów, relacji na Instagramie, ilości wyświetleń TikToków itp.),
zaangażowanie (m.in. liczba komentarzy i polubień),
wzmianki o marce (m.in. narzędzia takie jak Brand24, Newspoint, Press Service, Unamo),
sprzedaż (jeśli sprzedajesz z pomocą lub poprzez Social Media).
Jeśli nie masz czasu na bieżące śledzenie Social Media trendów lub potrzebujesz pomocy w prowadzeniu komunikacji – sprawdź ofertę WeNet. Doradcy internetowi pomogą Ci wypromować Twoją markę w sieci. Zamów darmową konsultację na WeNet.pl.
[1]https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland
[2]https://later.com/blog/social-media-trends/
[3]https://sproutsocial.com/insights/social-media-trends/
[4]https://sproutsocial.com/insights/best-times-to-post-on-social-media/#facebook-times
[5]https://sproutsocial.com/insights/social-media-best-practices/