Czy wiesz, jaką wartość ma Twoja firma? Nie chodzi tu o wartość sentymentalną, bo tej wycenić się nie da, ale o kwotę, którą mógłbyś uzyskać w wyniku sprzedaży przedsiębiorstwa. Zresztą sprzedaż firmy to niejedyny powód, by określić jej wartość rynkową. Taki szacunek przyda się przy planowanej fuzji, porządkowaniu grupy kapitałowej czy walce o wysoki kredyt bankowy. Jak wycenić przedsiębiorstwo i kto może w tym pomóc?

Sentyment a rzeczywista wartość rynkowa firmy

Większość przedsiębiorców nie myśli na co dzień o tym, ile warte jest tworzone przez nich przedsiębiorstwo. W niektórych sytuacjach dokonanie takiej oceny jest jednak konieczne, a wówczas górę biorą emocje. Własna firma wymaga czasu i zaangażowania, co nie zawsze przekłada się na zyski. Ludzie, którzy całe życie poświęcili swojemu biznesowi, zwykle wyceniają go znacznie wyżej, niż wskazują na to wyliczenia ekspertów.

W przypadku sprzedaży, przejęcia lub podziału firmy każda ze stron – właściciel i nabywca – chcą uzyskać dla siebie jak najlepsze warunki transakcji. Aby uniknąć niepotrzebnych spięć, należy wycenić wartość rynkową przedsiębiorstwa, opierając się na twardych danych. Tego typu usługi świadczy firma DCF Dotacje Consulting Finanse. Jakimi metodami posługują się specjaliści, by dokonać sprawiedliwej wyceny?

Metody majątkowe

Wartość rynkowa przedsiębiorstwa szacowana jest na podstawie jego aktualnych zasobów majątkowych oraz zobowiązań. Dokumentami, które stanowią bazę dla ekspertów, są sprawozdania finansowe. W najprostszych odmianach metod majątkowych nie uwzględnia się jednak tego, co jest esencją każdej firmy – kompetencji pracowników, zdobytych patentów, współpracy z kontrahentami, stałych klientów, doświadczenia na rynku czy znaków towarowych. Uwzględnienie powyższych aspektów uzyskuje się dopiero stosując tzw. metody majątkowe pełne, przede wszystkim metodę odtworzeniową pełną, w której określa się wysokość nakładów koniecznych na odtworzenie przedsiębiorstwa do obecnej wielkości uwzględniając nie tylko składniki bilansowe, ale również – kluczowe z punktu widzenia uzyskiwania dochodów – takie składniki jak właśnie: marka, klienci, kontrakty, personel. Wadą tych metod jest pomijanie (w odmianach uproszczonych) lub trudne i często dyskusyjne (w odmianach pełnych) oszacowanie nakładów inwestycyjnych na odtworzenie wartości niematerialnych (marka, stali klienci etc.)

Metody dochodowe

Metody dochodowe wyceny przedsiębiorstw. opierają się na prognozach przyszłych dochodów generowanych przez firmę. Sugerowane kwoty są wypłacane właścicielom firmy w określonym czasie. Praca ekspertów nie może opierać się na dokonaniu analiz, które są bardziej optymistyczne, niż później pokazuje rzeczywistość. Muszą one uwzględnić specyfikę danej branży, aktualne trendy czy zachowania klientów. Ponadto w wycenie należy uwzględnić poziom ryzyka towarzyszący nieuzyskaniu w przyszłości zakładanych wielkości dochodów. Metoda dochodowa wymaga więc dużego wysiłku umysłowego i nakładu pracy, ale przy tym pozwala obiektywnie spojrzeć na kondycję danej firmy. Wadą tych metod jest pewien subiektywizm szacowania dochodów i ryzyka.

Metody porównawcze

Szacowanie wartości rynkowej przedsiębiorstwa odbywa się na podstawie porównania go z innymi firmami o tym samym profilu działalności, stąd też możliwość wykorzystania tych metod uzależniona jest od notowania zbliżonych do wycenianego podmiotów na rynku kapitałowym. W uzyskaniu szacunku pomocne są mierniki ekonomiczno-finansowe oraz narzędzia służące do wyceny spółek giełdowych. Prawidłowość wyniku wyceny zależy od: doboru porównywalnych spółek, dokonania odpowiednich korekt wynikających z różnic między podmiotem wycenianym a podmiotami stanowiącymi bazę porównań, wyboru i odpowiedniego zastosowania wskaźników w oparciu o które następuje wycena. Z braku porównywalnych podmiotów lub z nieprawidłowego dokonania korekt/ zastosowania wskaźników może wynikać błędny wynik wyceny przedsiębiorstwa.

Każda z powyższej grupy metod posiada wady i zalety. Zaleca się w wycenie zastosowanie przynajmniej dwóch metod z różnych wskazanych powyżej grup. Uzyskanie zbliżonego wyniku wyceny przy zastosowaniu różnych metod stanowi zwykle bardzo silny argument potwierdzający znalezienie faktycznej rynkowej wartości przedsiębiorstwa.