Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to niełatwe zajęcie, ponieważ musimy skupić się na wielu rzeczach. Jedną z nich jest zajmowanie się sprawami księgowymi i rachunkowymi. Niekiedy chcemy samodzielnie załatwić wszelkie sprawy z tym związane, aczkolwiek wtedy brakuje czasu na inne rzeczy. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym. Zanim jednak się na to zdecydujemy, warto zobaczyć, na co wtedy zwrócić uwagę.

Certyfikaty i ubezpieczenie

Prowadzenie księgowości to odpowiedzialne zadanie, dlatego podczas poszukiwań biura rachunkowego, musimy zwracać uwagę na wiele rzeczy. Liczy się nie tylko zakres usług i ich cena, lecz także wiedza i doświadczenie księgowych. Poszukiwania warto rozpocząć od sprawdzenia certyfikatów. Jeszcze kilka lat temu biura rachunkowe musiały posiadać Licencję Ministra Finansów, aby mogły świadczyć swoje usługi. Obecnie nie jest to wymagane, dlatego trudniej o weryfikację umiejętności księgowych. Jeżeli chcemy sprawdzić kwalifikację osób pracujących w danym biurze, warto sprawdzić, czy biuro rachunkowe posiada wcześniej wspomnianą licencją. Oprócz tego dobrym znakiem może być posiadanie Certyfikatów Centrum Informacji Księgowej, a także potwierdzenia szkoleń i kursów księgowych. Należy pamiętać, że certyfikaty nie są wydawane na całe biuro księgowe, lecz na każdego pojedynczego pracownika, dlatego zaleca się kontaktowanie z osobą, której kwalifikacje nam odpowiadają.

Oprócz certyfikatów biuro rachunkowe powinno mieć wykupione ubezpieczenie OC na działalność gospodarczą. Dlaczego ta kwestia jest tak istotna? Z informacji przekazanych przez Annę Andrych z Biura Podatkowego z Piotrkowa Trybunalskiego wynika, że polisa OC stanowi zabezpieczenie firmy od odpowiedzialności finansowej w sytuacji, gdyby doszło do popełnienia jakichkolwiek błędów ze strony pracowników biura rachunkowego. Warto też zaznaczyć, że im wyższa kwota ubezpieczenia, tym pewniej możemy się czuć. W trakcie nawiązywania współpracy dobrze jest zapytać się, czy dane biuro posiada rozszerzenie polisy. Może ono dotyczyć np. ubezpieczenia kadr i płac.

Jakie usługi rachunkowe oferują zewnętrzne biura?

Kolejna rzecz warta uwagi to zakres oferowanych usług. To, jakie usługi rachunkowe oferuje dane biuro, zależy przede wszystkim od kwalifikacji pracowników. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór biura, które świadczy jak największa ilość usług. Wówczas wszystkimi sprawami rachunkowymi i księgowymi będzie zajmować się jedna zewnętrzna firma. Musimy jednak pamiętać, że kompleksowe usługi księgowe i rachunkowe mogą kosztować nas więcej. Dlatego w przypadku, gdy nie potrzebujemy tak szerokiej pomocy, lepszą opcją może okazać się wybór mniejszego biura rachunkowego, które realizuje jedynie część zadań księgowych. Biura rachunkowe zwykle oferują swoim klientom między innymi doradztwo podatkowe, rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, rozliczenia księgowe, usługi z zakresu kadr i płac, a także sporządzanie deklaracji podatkowych.