Pierwsze pudełko tekturowe użyte w celach komercyjnych powstało w 1817 roku i posłużyło do transportu kapeluszy. Od tamtego czasu upłynęło już ponad 200 lat, a ludzie za sprawą rozwoju sprzedaży internetowej jeszcze częściej używają opakowań tekturowych. Jak wyglądają najnowsze opakowania? Przedstawiamy trendy w tej dziedzinie, bazując na doświadczeniach firmy Laser Line, która zajmuje się projektowaniem opakowań i produkcją wykrojników do kartonów.

Ekologia i prostota

Tektura jest materiałem biodegradowalnym i doskonale nadającym się do recyklingu, więc pudełka wykonane z tego materiału już na samym starcie mają przewagę nad wieloma innymi materiałami. Na dodatek ludzie już w mniejszym stopniu zwracają uwagę na kolor, czy fakturę opakowania, szczególnie gdy mają do czynienia z zakupami na odległość. W takich przypadkach głównym zadaniem pudełka jest dobre zabezpieczenie produktu podczas transportu i dlatego wyjątkowe walory estetyczne opakowania schodzą na dalszy plan. Szary karton przestał już być symbolem tandety, a stał się wręcz trendy. Konsumenci cenią sobie jego prostotę i surową formę, bo mają świadomość, że jest on tańszy od kolorowych błyskotek. Wybieranie kartonu to również element stylu życia, który oparty jest na ekologii. Takie zachowania nabywców dostrzegli nawet producenci wyrobów luksusowych. Odpowiednio zaprojektowane pudełka z kartonu, mogą nadać nawet drogiemu produktowi wyjątkowy charakter oraz podkreślić najlepsze cechy danej marki.

Personalizacja i funkcjonalność

Linie produkcyjne opakowań stają się coraz bardziej zautomatyzowane, co powoduje obniżenie jednostkowych kosztów wytworzenia kartonu. Nawet niewielkie firmy handlowe mogą sobie pozwolić na posiadanie swoich spersonalizowanych opakowań. Dużą rolę w upowszechnianiu się kartonów odegrała też laserowa metoda wytwarzania wykrojników, która stosowana jest między innymi w firmie Laser Line Artur Jaworski. Specjalista z tego przedsiębiorstwa podkreśla, że:

Klienci oczekują zaprojektowania opakowań jak najlepiej dopasowanych do wymiarów produktu. Takie pudełka są estetyczniejsze i lepiej zabezpieczają towar podczas wysyłki. Przykładem tego typu opakowań są bardzo popularne tzw. owijki roll-box. Posiadają one dwa boki stałe oraz jeden bok regulowany za pomocą długiego kawałka kartonu. Ta konstrukcja umożliwia dostosowanie dłuższej ścianki pudełka do wielkości produktu. Opakowanie ma też automatyczną taśmę, więc do jego złożenia nie będzie potrzebna dodatkowa taśma pakowa.