Prawo pracy stanowi istotny element funkcjonowania każdego przedsiębiorcy. Nieznajomość tej dziedziny prawa lub niewłaściwa interpretacja przepisów mogą w znaczący sposób wpłynąć na powstawanie konfliktów na linii pracownik-pracodawca.

W niniejszym artykule przedstawiamy najczęstsze problemy związane ze stosowaniem prawa pracy, a także wskazujemy jak skorzystać z pomocy profesjonalistów w tym zakresie.

Jakie są najczęściej spotykane problemy przedsiębiorców związane ze stosowaniem prawa pracy?

W swojej codziennej działalności przedsiębiorcy napotykają trudności związane z praktycznym stosowaniem przepisów prawa pracyDo najczęściej spotykanych należą m.in. problemy ze sporządzaniem dokumentacji pracowniczej, w tym w szczególności z konstruowaniem zapisów umów o pracę oraz zakresów obowiązków w taki sposób, iż mogą one skutkować interpretacyjną wieloznacznością. Odmienna interpretacja zapisów dokumentacji pracowniczej przez pracodawców i pracowników może w efekcie doprowadzać do powstawania konfliktów lub niepotrzebnych sporów sądowych.

Dodatkowo dość często dochodzi też do naruszania praw pracowniczych przez pracodawców w sprawach dotyczących czasu pracy, urlopów - rodzicielskich i wypoczynkowych, przeprowadzania procesu zmiany stanowisk czy też zmiany oraz sposobu wyliczania wynagrodzeń wraz z pochodnymi, co w przypadku kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy może skutkować nałożeniem kar finansowych na pracodawców.

Warto również wspomnieć o konfliktach wywołanych mobbingiem, dyskryminacją czy też powstałych na tle nieprzestrzegania ochrony danych osobowych.

Czy przepisy dotyczące ochrony danych osobowych wpływają na prawo pracy?

Na to pytanie należy odpowiedzieć twierdząco, ponieważ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE 2016/679 z 26 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) wpłynęło również w znaczący sposób w Polsce na gromadzenie, przetwarzanie oraz przechowywanie danych pracowników, o czym też często zapominają pracodawcy.

Jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych związanych z prawem pracy?

Konflikty w miejscu pracy mogą oddziaływać w sposób niekorzystny zarówno na sytuację pracownika, jak też i pracodawcy. W takich momentach pomocy udzielą specjaliści z DELEX Kancelarii Radcowsko-Rzecznikowskiej, którzy doradzą, jak postąpić i jak rozwiązać powstały konflikt z korzyścią dla obu stron.

Czy warto korzystać z usług profesjonalistów w zakresie prawa pracy?

Korzystanie z usług profesjonalistów z dziedziny prawa pracy może przynieść wiele korzyści przedsiębiorcom. Dzięki doradztwu prawnemu w tym zakresie można bowiem uniknąć błędów, które mogłyby prowadzić do powstawania konfliktów oraz naruszania obowiązujących przepisów.

DELEX Kancelaria Radcowsko-Rzecznikowska oferuje wsparcie we wszystkich sprawach związanych z prawem pracy, w tym w szczególności w zakresie sporządzania dokumentacji pracowniczej, konstruowania wewnętrznych regulacji prawnych czy też doradztwie w sprawach związanych z ochroną danych osobowych. Radcy prawni z DELEX Kancelaria Radcowsko-Rzecznikowska reprezentują również pracodawców w sporach ze stosunku pracy przed sądami, w tym wydziałami pracy i ubezpieczeń społecznych.