Sklep internetowy działa w świecie wirtualny. Jednak towar, który można w nim kupić, musi być gdzieś przechowywany. Jak rozwiązać ten problem? Każdy przedsiębiorca ma do wyboru przynajmniej 3 możliwości: magazyn, dropshipping i fulfilment. Sprawdź, na czym polega każda z nich i wybierz odpowiednią dla siebie!

Kiedy warto zainwestować w wynajem lub kupno magazynu?

Wynajem lub kupno magazynu nie należy do najtańszych inwestycji. W związku z tym rzadko mogą pozwolić sobie na tę opcję początkujący przedsiębiorcy. 

Chyba że Twoja strategia biznesowa wymaga, by klienci otrzymywali zamówiony towar w tempie ekspresowym lub/i jest to udogodnienie, które ma wyróżnić Twoją działalność na tle konkurencji. Wówczas własny magazyn może okazać się intratnym posunięciem. 

Magazyn dla e-sklepu przyda się również, gdy w Twoim asortymencie znajdują się produkty z różnych branż i rachunki za zakupy w wielu hurtowniach są wyższe niż wynajem lub budowa magazynu. 

Jak widać, magazyn to rozwiązanie raczej dla wąskiej grupy przedsiębiorców, dlatego warto sprawdzić pozostałe alternatywy, czyli dropshipping i fulfilment. 

Skrócenie łańcucha dostaw. Na czym polega dropshipping? 

Wygodnym logistycznym rozwiązaniem – szczególnie dla handlu online – może okazać się dropshipping, czyli opcja zwalniająca Cię z obowiązków, które ma posiadacz magazynu. Na czym dokładnie polega ten model? 

Podpisujesz umowę z firmą, która oferuje usługę dropshipping. Dzięki temu zostajesz zwolniony z procesu wysyłki towarów do klientów. Po wiadomości od Ciebie towar bezpośrednio z magazynu trafia do kupującego. Obsługa kasy fiskalnej, zwrotów i reklamacji również leży po stronie magazynu. 

Twoja rola w tym rozwiązaniu sprowadza się do pozyskiwania nowych klientów, rejestrowania zamówień i odsyłania ich do dostawcy. Dochód stanowi głównie różnica pomiędzy ceną detaliczną a ceną hurtową zamawianych towarów. 


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Dropshipping powinien dobrze sprawdzić się w przypadku małych i początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku e-commerce. A także dla tych, którzy w swojej ofercie mają produkty dużych gabarytów (np. meble). 

Ponadto wypada podkreślić, że przed podjęciem decyzji warto sprawdzać jakość usług, które oferuje dany magazyn, ponieważ za ewentualne błędy (np. uszkodzenie towaru podczas transportu czy wysłanie niewłaściwego produktu) będzie obrywać również Twoja marka. Dropshipping zwalnia z wielu obowiązków, ale za to każdy etap w tym modelu wymaga kontroli i zaufania z obu stron. 

Jeszcze mniej na głowie. Na czym polega fulfilment? 

Jeszcze bardziej wygodnym rozwiązaniem jest fulfilment, czyli model, w którym obowiązki logistyczne w całości leżą po stronie wynajętej firmy (od magazynowania, przez pakowanie, aż po samą wysyłkę). 

Ale to nie wszystko. W opcji fulfilment jesteś zwolniony także z przyjmowania zamówień, ponieważ łańcuch dostaw rozpoczyna się od firmy zewnętrznej. 

Dokładnie wygląda to następująco: zamówienia ze strony internetowej Twojego e-sklepu spływają bezpośrednio do firmy zewnętrznej, która magazynuje towar. Następnie przygotowuje go do wysyłki zgodnie z umową (zgodnie z Twoimi wytycznymi) i przekazuje paczkę kurierowi. 

Według specjalistów fulfilment najlepiej sprawdza się w przypadku małych i średnich firm, które odnotowują więcej niż 100 zamówień miesięcznie. Jednak zamówień nie może być zbyt wiele, bo wówczas po przeliczeniu może okazać się, że wynajęcie własnego magazynu jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem. 

Jak magazynować towar e-sklepu? Podsumowanie

Jak wynika z powyższych akapitów, wybór odpowiedniej opcji magazynowania towaru dla sklepu internetowego zależy od kilku czynników, m.in.: 

  • środków przeznaczonych na ten cel, 
  • rodzaju (specyfiki) oferowanych towarów,
  • etapu działalności, 
  • skali działania (miesięcznej liczbie klientów). 

W biznesie najważniejsza jest opłacalność, więc przed podjęciem decyzji każdy musi przeliczyć wszystkie za i przeciw dla danego rozwiązania. My życzymy powodzenia i strzałów dziesiątkę!