Prowadzenie firmy wiąże się koniecznością dokonywania różnego rodzaju rozliczeń z instytucjami państwowymi jak ZUS, czy też Urząd Skarbowy. Nie każdy u każdego z nas smykałka do interesu łączy się z łatwością do prowadzenia, pilnowania terminów rozliczeń podatkowych. Między innymi w tym celu biura rachunkowe mają w swych ofertach usługi tzw. Małej Księgowości. Na czym one polegają? Dlaczego są one tak istotne, dla prawidłowego funkcjonowania firm?

Czym jest mała księgowość?

Mała księgowość, czyli księgowość uproszczona polega na prowadzeniu rozliczeń przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi w postaci Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej. To, które z narzędzi księgowości uproszczonej należy zastosować zależy:

  • od formy prawnej firmy,
  • od branży, w której działa,
  • od liczby zatrudnionych pracowników na cały etat,
  • od wysokości rocznych przychodów.

Co warto wiedzieć o prowadzeniu księgi i karcie podatkowej?

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów polega na ewidencji podatkowych wszelkich transakcji gospodarczej, czyli zarówno przychodów, jak i kosztów. Sprawa jest jednak nie tak oczywista, jakby mogło się wydawać. Brak odpowiedniego doświadczenia wiedzy merytorycznej jaką posiadają osoby zawodowo zajmujące się obsługą księgową firm w biurach rachunkowości, może spowodować błędne zapisy w księdze. A to doprowadza do konieczności składania wyjaśnień przez urzędem skarbowym, w najgorszym przypadku płaceniem kar. Każdy przedsiębiorca musi na początku zakładania działalności obrać sposób formy opodatkowania osiąganych przychodów. Do wyboru ma podatek liniowy (jedną stałą stawkę podatku 19%) lub podatek progresywny (18% lub 32% uzależnione od określonych limitów dochodów firmy). Gdy przedsiębiorca zdecyduje się prowadzić uproszczoną księgowość przy użyciu ryczałtu ewidencjonowanego, przedsiębiorca płaci w zależności od przychodu określoną stawkę ryczałtu: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% lub 20%.

Jeśli chodzi o kartę podatkową, tu sprawa wygląda trochę inaczej. Przedsiębiorca nie jest zobligowany do prowadzenia księgowości, a podatek, który płaci niejednokrotnie jest stosunkowo niski i niezależny od osiąganych przychodów. Jego wysokość miesięczną określa naczelnik urzędu skarbowego. Naczelnik wyznaczając wysokość podatku przy karcie podatkowej ustalana jest w zależności od rodzaju i zakresu działalności firmy, liczby zatrudnianych pracowników, liczby mieszkańców w miejscowości, której prowadzona jest działalność.

Dlaczego prowadzenie małej księgowości lepiej prowadzić z biurem rachunkowości?

Biuro rachunkowości zatrudnia specjalistów z branży, którzy stale aktualizują swą wiedzę, co sprawia, że żadna operacja księgowo-rozrachunkowa nie ma przed nimi tajemnic. Eliminujemy w ten sposób powstanie błędu rozrachunkowego i związanych z tym faktem nieprzyjemności. Pomoc biura rachunkowego przy Małej Księgowości oznacza też możliwość skupienia uwagi przedsiębiorcy nad prowadzeniem firmy, generowaniu wyższych przychodów. Wykwalifikowane biuro usług księgowych w ramach uproszczonej księgowości weźmie na siebie takie obowiązki, jak:

  • prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, Ryczałtu, lub Karty Podatkowej,
  • prowadzenie rejestrów dla potrzeb podatku VAT,
  • prowadzenie Ewidencji Środków Trwałych, Wartości Niematerialnych i Prawnych, Tabeli Amortyzacyjnych,
  • archiwizacja i zabezpieczenie danych księgowych,
  • sporządzanie rocznych zeznań podatkowych,
  • sporządzanie miesięcznych i kwartalnych deklaracji podatkowych na potrzeby rozliczeń z Urzędem Skarbowym i ZUS, a także ich elektroniczna wysyłka,
  • reprezentacja Klienta przed właściwymi organami.