Szkolenia to najpopularniejsza metoda rozwijania kwalifikacji pracowników. W ten sposób można zwiększyć potencjał przedsiębiorstwa. Kursy organizują z reguły zewnętrzne firmy i specjaliści. Dotyczą także dowolnego obszaru tematycznego. Kursy zawodowe, doradztwo, coaching, mentoring i szkolenia to główne techniki pozwalające na podniesienie kompetencji. Warto zatem poznać klasyfikację zajęć szkoleniowych i wybrać najlepszą formę dla swoich pracowników.

Podział szkoleń 

Działające na polskim rynku firmy szkoleniowe najczęściej prowadzą szkolenia w zakresie: unijnych funduszy, zarządzania, prawa, księgowości, finansów, sprzedaży, informatyki, logistyki czy marketingu. Do najpopularniejszych należą także zajęcia z informatyki (IT), zasobów ludzkich czy z negocjacji. Organizuje się także szkolenia branżowe skupiające się na danej tematyce. Ze względu na przedmiot dzielą się na: zawodowe, BHP, z kompetencji miękkich oraz językowe. Przybierają przy tym formy otwarte, zamknięte i modułowe. Stosowane są poza tym gry szkoleniowe i tzw. gamifikacja (grywalizacja bądź gryfikacja). Popularne są oprócz tego e-szkolenia.

Treningi otwarte skierowane są do wszystkich osób, które chcą zdobyć wiedzę i umiejętności w danej dziedzinie. Zajęcia odbywają się w wyznaczonym czasie i miejscu i realizują ustalony program. Ich uczestnikami są pracownicy kilku różnych firm, dlatego też polecane są do przeszkolenia mniejszych grup pracowników, inaczej niż w formie zamkniętej. W tego rodzaju zajęciach kursanci przynależą do jednego działu lub przedsiębiorstwa. Wobec tego program jest dopasowany indywidualnie do ich potrzeb lub specjalnie tworzony. Poprzedza go zwykle wywiad grupowy. Często też zajęcia odbywają się w siedzibie firmy lub instytucji zlecającej. Stosowana w trakcie treningu technika tzw. business case polega na pracy na faktycznych przykładach z zawodowego życia kursantów. Gry szkoleniowe odbywające się w pracowniach to popularna forma angażująca uczestników. Nauka jest przeprowadzona poprzez interakcje, zmiany postaw czy użycie danego kontekstu. Z kolei gamifikacja to technika bazująca na tradycyjnych grach komputerowych i fabularnych. Opiera się na współpracy, rywalizacji i wykonywaniu kolejnych zadań. Treningi modułowe prowadzone są w zamkniętej formie i wykorzystują podobne narzędzia. Dzielą się na krótkie segmenty – moduły, trwające maks. 4 godziny. W trakcie przerw uczestnicy sprawdzają zdobyte do tej pory umiejętności i wiedzę.

Szkolenia ze względu na liczbę osób i miejsce

Organizowane przez specjalistyczne firmy kursy i szkolenia dzieli się także ze względu na liczbę osób. Mogą być wobec tego indywidualne i grupowe. Zajęcia indywidualne przeprowadzane są między pracownikiem a trenerem. Czasem jest nim przełożony. Zaletą tego typu praktyki jest profesjonalna ocena, rozwój umiejętności, a przy tym uzyskanie szybkiej informacji zwrotnej. W przypadku treningów grupowych odbywają się w większej liczbie osób. Koncentrują się też na pracy w zespole czy rozwiązywaniu konfliktów. Oprócz tego mogą się odbywać wewnątrz firmy zlecającej lub poza środowiskiem pracy. Prowadzone przez szkoleniowców lub menedżerów zajęcia na stanowisku pracowniczym są polecane przy dokonywaniu jednostkowych bądź grupowych projektów, których celem jest zdobycie wiedzy i praktyki. Z kolei realizowane poza stanowiskiem pracy zajęcia odbywają się w ośrodkach szkoleniowych. Udostępniają wówczas materiały i narzędzia, umożliwiające wypracowanie umiejętności na zaawansowanym poziomie.

Do pozostałych rodzajów treningów należą szkolenia BHP.  Wyznaczone przez Kodeks Pracy oraz przepisy obejmują bezpieczeństwo i higienę pracy i są obowiązkowe. Realizują je uprawnione osoby np. pracodawca. Wyodrębnia się przy tym wstępne oraz okresowe zajęcia. Warto korzystać z okazji i wziąć udział w tego rodzaju zajęciach organizowanych przez pracodawcę lub zastanowić się nad ich przeprowadzeniem. W ten sposób można rozwinąć umiejętności pracownicze i poznać nowe techniki.