Kontener to konstrukcja wyposażona w ramę samonośną, która umożliwia załadunek oraz przewóz różnymi środkami transportu. W transporcie drogowym, realizowanym przez samochody ciężarowe, kontenery wożone są na specjalnych ciągnikach siodłowych z naczepą lub dostosowanych przyczepach. Sprawdźmy, jak w praktyce wygląda przewóz i z jakimi korzyściami się wiąże.

Transport kontenerów – wskazówki

Transport samochodowy jest bardzo uniwersalny i daje możliwość dotarcia w każde miejsce. Co za tym idzie, większość dostaw do finalnego odbiorcy jest realizowana przy użyciu ciężarówek. Rozładunek i wyładunek odbywa się przy użyciu metody pionowej i specjalistycznego sprzętu, takiego jak: sztaplarka, wózek widłowy, suwnica kontenerowa, wóz bramowy czy klasyczny dźwig. Jak zaznacza pracownik firmy Adama Walkowiaka, nie każda metoda sprawdzi się przy kontenerach obciążonych ładunkiem. W takim przypadku ważne jest, aby siły podnoszenia były skierowane pionowo w górę z każdego naroża – niemożliwym jest zatem użycie tradycyjnego dźwigu lub wózka widłowego. Do rozładunku wykorzystuje się wówczas samochody samowyładowycze typu HDS wyposażone w składany dźwig.

Kontenery HDS – o czym warto wiedzieć?

Rozładunek kontenera HDS niesie za sobą wiele korzyści, z czego najważniejszą jest brak konieczności posiadania infrastruktury logistycznej. Zasięg dźwigu jest zazwyczaj nie większy niż kilka metrów. Co istotne, odległość, na którą można przekazać kontener, zależy od warunków dojazdu do miejsca docelowego i sposobu ustawienia samochodu w stosunku do kierunku rozładunku. Samochody z dźwigiem HDS zainstalowanym z tyłu mają na ogół większy zasięg. Istotnym ograniczeniem transportu HDS jest możliwość przewożenia kontenerów 20’ lub nieznacznie większych. Standardowy ładunek obejmuje zatem dwa kontenery, z których jeden umieszczany jest na głównej pace, zaś drugi – na przyczepie. Niektóre firmy transportowe oferują specjalne naczepy i pojazdy wyposażone w system automatycznego załadunku kontenerów tzw. side loader.