Profesjonalne pośrednictwo handlowe  świadczone przez działające na polskim rynku firmy to coraz częstsza forma współpracy. Decyduje się na nią wielu właścicieli firm sprzedażowych, a także osoby prywatne, prowadzące działalność gospodarczą w Polsce, która zajmuje się sprzedażą towarów czy usług. Strony dokonują odpłatnej umowy, która reguluje zakres pośredniczenia agenta handlowego. Usługi mogą dotyczyć zarówno handlu krajowego, jak i zagranicznego.

Na czym polega pośrednictwo handlowe? 

Z usługi agencji zajmującej się pośrednictwem w handlu mogą skorzystać zarówno osoby prywatne, jak i właściciele firm. Na wysokość opłat wpływa kraj świadczenia usługi. Pośrednictwo handlowe polega na sprzedaży przez wyznaczoną trzecią osobę – sprzedawcę towarów bądź usług klientowi przedsiębiorstwa lub  osoby prywatnej, które zleciło cały proces. Rolę pośrednika i właściciela dokładnie określa wyrok z 2 października 2006 roku. Odsprzedażą może się zajmować właściciel danego dobra lub dyspozytor. Inaczej występuje jako pośrednik handlowy. Pośrednictwo jest możliwe w przypadku zawarcia umowy. Z reguły jest to umowa agencyjna. Agent, czyli osoba, która przyjmuje zlecenie, jest zobowiązana do przedstawicielstwa własnej firmy i działania, polegającego na pośredniczeniu w sprawie klienta za ustaloną opłatę w zawieraniu między nim a klientami umów. Umowa może także przyjąć formę zlecenia. Wówczas działanie sprowadza się do wykonania pewnej czynności prawnej, a zatem pośrednictwa na rzecz zleceniodawcy.

Jak wygląda działalność pośrednika handlowego?

Osoba, która zajmuje się pośrednictwem handlu, wykonuje poszczególne czynności jako przedstawiciel danej osoby lub firmy. Wynagrodzenie agenta handlowego (lub pełnomocnika) jest udzielane w postaci prowizji. Reprezentant w ramach umowy dokonuje czynności prawnych, które wchodzą w zakres interesu osoby, której jest przedstawicielem. Zaliczają się do nich oferowanie umów między klientami a osobą reprezentowaną lub zawieranie ich w jej imieniu. W związku z tym wszelkie konsekwencje w postaci prawnych skutków są egzekwowane względem zleceniodawcy. Aby pośrednik w obrocie nieruchomości czy innego rodzaju usług zaczął działanie i reprezentowanie nas, konieczne jest podpisanie umowy agencyjnej. Wzór wraz ze szczegółowym omówieniem można znaleźć w Internecie.

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?

Pośrednictwo handlowe zakłada, że źródłem przychodu agenta handlowego jest prowizja. Otrzymuje się ją z tytułu działalności gospodarczej. Oznacza różnicę między sumą przelaną od kupującego do agenta pośredniczącego w transakcji a kwotą, którą dostarcza się powierzającemu działalność sprzedażową (zleceniodawcy-sprzedawcy). Kwestię tę dokładnie wytłumaczył w 2017 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Przed podpisaniem umowy pośrednictwa sprzedaży czy nieruchomości warto się dowiedzieć, czy koszt usługi w kraju podatkowym nie znajduje się w normie prawnej, ustalonej w art. 21 ust. 1 pkt 2a (tzw. ustawy CIT). Co ciekawe, usługi te nie mają formy doradczej, księgowej czy prawnej. Nie należą także do usług reklamowych, kontroli czy zarządzania. Nie są też klasyfikowane jako usługi mające na celu rekrutację pracowników czy poszerzanie personelu, jak również wszelkie inne czynności dokonywane w tym zakresie.