Właściciele budynków wielorodzinnych nie zawsze mają czas i możliwości, by sprawować nad nimi kompleksową opiekę. Podobny problem mają właściciele mieszkań wchodzących w skład określonej nieruchomości. Trudno oczekiwać od nich, by fizycznie angażowali się oni w utrzymanie części wspólnych budynku, a przecież ktoś musi o nie dbać. Najlepiej, by „tym kimś”, był sprawdzony zarządca nieruchomości. Co powinno należeć do jego obowiązków?

Zarząd za zarządca wspólnoty mieszkaniowej – jakie są różnice?

Mianem wspólnoty mieszkaniowej określa się ogół właścicieli posiadających lokale w tej samej nieruchomości. Zwykle są to mieszkańcy bloków, wieżowców czy apartamentowców. Zarząd wspólnoty mieszkaniowej to jednostka organizacyjna, w skład której wchodzą przedstawiciele mieszkańców zajmujących wspólną nieruchomość. Z kolei zarządcą nieruchomości może być osoba fizyczna lub firma zewnętrzna, która za opłatą opiekuje się danym budynkiem na wniosek zarządu wspólnoty mieszkaniowej lub osoby prywatnej (np. właściciela kamienicy). Przykładem takiego podmiotu jest firma Gestia z Gdyni, która może się pochwalić dużym doświadczeniem w administrowaniu i zarządzaniu różnymi nieruchomościami.

Jakie obowiązki spoczywają na zarządcy nieruchomości?

Zakres obowiązków zarządcy nieruchomości powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta. Lista rzeczy, o które musi zadbać specjalista, jest długa, dlatego też warto poświęcić trochę czasu na znalezienie rzetelnego i godnego zaufania przedsiębiorstwa. Za co odpowiada zarządca nieruchomości:

  • Za utrzymanie budynku w dobrym stanie technicznym,

  • za realizację koniecznych napraw i prac konserwatorskich,

  • za utrzymanie czystości w częściach wspólnych budynku i na należącym do niego podwórzu,

  • za organizowanie okresowych przeglądów instalacji,

  • za indywidualne rozliczanie każdego użytkownika ze zużycia mediów,

  • za podpisywanie i realizacja umów z dostarczycielami mediów, negocjowanie cen,

  • za przygotowanie planu gospodarczego,

  • za opracowywanie raportów,

  • za działania windykacyjne.

Za wszystkie powyższe działania zarządca nieruchomości pobiera miesięczną opłatę, której wysokość uzależniona jest od metrażu budynku i innych kwestii wynikających z umowy.

Czy można zmienić zarządcę nieruchomości narzuconego przez dewelopera?

W przypadku nowo powstałych budynków bardzo często to deweloperzy decydują o podpisaniu umowy z konkretną firmą specjalizującą się w administracji i zarządzaniu nieruchomościami.

Co mogą zrobić mieszkańcy, którzy nie są zadowoleni z jej usług? Członkowie wspólnoty mieszkaniowej mogą przyjąć uchwałę w formie aktu notarialnego o zmianie sposobu zarządzania nieruchomością wspólną. Wówczas przysługuje im możliwość wyboru innego zarządcy.