Wiedza o tym, jak wiele warte jest przedsiębiorstwo, ułatwia podejmowanie ważnych decyzji biznesowych. Przeprowadzenie wyceny firmy jest czynnością skomplikowaną i wymagającą rozległej wiedzy z zakresu prawa, ekonomii i finansów. Przedsiębiorcy często nie wiedzą kogo zaangażować do tego zadania oraz w jaki sposób dokonać rzetelnej wyceny. Jakie metody określania wartości przedsiębiorstw stosują specjaliści? W jakim celu wycenia się firmy? Zapraszamy do lektury!

Czym w zasadzie jest przedsiębiorstwo?

Zanim przejdziemy do kwestii ściśle związanych z wyceną przedsiębiorstw, warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić się nad tym, czy w zasadzie przedsiębiorstwo jest. Według art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.) mianem przedsiębiorstwa określamy zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych służący do prowadzenia działalności gospodarczej – handlowej, produkcyjnej bądź usługowej. Przedsiębiorstwa różnicuje się ze względu na wielkość. Mówimy wówczas o:

  • mikroprzedsiębiorstwach – zatrudniających mniej niż 10 pracowników i osiągających obrót roczny w wysokości nie większej niż 2 miliony euro,

  • małych firmach – zatrudniających mniej niż 50 osób i osiągających obrót roczny w wysokości nie większej niż 10 milionów euro,

  • średnich firmach – zatrudniających mniej niż 250 osób i osiągających obrót roczny w wysokości nie większej niż 50 milionów euro,

  • dużych firmach – są to przedsiębiorstwa, których nie można zakwalifikować do wyżej wymienionych firm.

Przedsiębiorstwa mogą być prywatne, czyli należące do osób fizycznych, spółdzielni bądź spółek cywilnych oraz publiczne – będące własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

W jakim celu wycenia się przedsiębiorstwo?

Głównym celem przeprowadzenia profesjonalnej wyceny przedsiębiorstwa jest ustalenie jego realnej wartości rynkowej. Wiedza ta jest potrzeba na różnych etapach prowadzenia działalności gospodarczej. Zwykle przedsiębiorcy decydują się na skorzystanie z takiej usługi, kiedy mają zamiar sprzedać firmę lub jej udziały. Potrzebują wówczas solidnej podstawy, by przygotować interesującą ofertę dla potencjalnego inwestora. Kupujący, czyli druga strona transakcji, również chce mieć pewność, że wartość przedsiębiorstwa została wcześniej oszacowana przed doświadczonego specjalistę. Stanowi to swojego rodzaju zabezpieczenie interesów inwestora. Ponadto wycenę przeprowadza się w ramach:

  • połączenia się lub podziału podmiotów,

  • likwidacji firmy,

  • postępowania upadłościowego

  • podziału majątku, kiedy np. właścicielami firmy są rozwodzący się małżonkowie,

  • przekształcenia przedsiębiorstwa (np. w spółkę z o.o lub spółkę akcyjną),

  • wydziału zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Warto dodać, że wycena przedsiębiorstwa pomaga uregulować trudne kwestie związane np. ze zmniejszeniem ryzyka podatkowego (np. aport firmy) czy korporacyjnego. Nierzadko łagodzi też spory między wspólnikami na tle finansowym.

Metody wyceny przedsiębiorstwa

Istnieją trzy podstawowe metody wyceny przedsiębiorstw – majątkowa, dochodowa i porównawcza. Postaramy się każdą z nich pokrótce wyjaśnić. Metoda majątkowa polega na próbie zsumowania wszystkich aktywów przedsiębiorstwa oraz pomniejszeniu ich zobowiązania firmy. Zwykle stosuje się ją w odniesieniu do przedsiębiorstw, których działalność opiera się na materialnych składnikach majątku. Nie oznacza to jednak, że w trakcie wyceny specjaliści pomijają wartości niematerialne (patenty, know-how, marka). One również są ważną częścią ekspertyzy. Podejście dochodowe z kolei opiera się na założeniu, że przedsiębiorstwo jest projektem inwestycyjnym, który będzie generować określone zyski w przyszłości. W tym wypadku zadaniem ekspertów jest oszacowanie oczekiwanych nadwyżek finansowych z uwzględnieniem prognozowanego poziomu wzrostu cen. Ostatnia ze wspominanych wyżej metod – porównawcza – służy do wyceny przedsiębiorstwa poprzez porównanie go do innych, podobnych do niego firm.

Kto może dokonać wyceny przedsiębiorstwa?

Przeprowadzeniem wyceny może zająć się właściciel firmy lub pracownik działu księgowości. Doświadczenie pokazuje jednak, że tego typu analiza sprawdza się jedynie na potrzeby wewnętrzne przedsiębiorstwa. Kiedy niezbędna jest rzetelna, obiektywna i precyzyjna wycena firmy, lepiej zwrócić się po pomoc do doświadczonego rzeczoznawcy majątkowego. Kancelaria Radców Prawnych AEDIUM działa na rynku od 2008 roku i zatrudnia wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy znakomicie orientują się w zawiłościach polskiego systemu prawnego. Wspomniana wyżej kancelaria wycenia przedsiębiorstwa o różnych charakterze prawnym i strukturze. W tym również firmy, które bazują na know-how i własności intelektualnej. Analizy przeprowadzane przez kancelarię AEDIUM są honorowane przez banki i urzędy. To sprawdzeni specjaliści, którzy z pełnym zaangażowaniem podchodzą do każdego zadania.