Umowa darowizny jest określona przez Kodeks cywilny jako zobowiązanie darczyńcy do nieodpłatnego rozporządzania swoim majątkiem na rzecz obdarowanego. Pewnie zastanawiasz się, co może być jej przedmiotem i jak wyglądają kwestie podatkowe? Z naszego artykułu dowiesz się, kiedy należy podpisać taką umowę w obecności notariusza, a kiedy nie jest to wymagane. 

Wszystko, co musisz wiedzieć o umowie darowizny

Przedmiotem darowizny może być wszystko, co jest wartościowe. Możesz przekazać różnego rodzaju prawa między innymi do użytkowania wieczystego czy spółdzielcze własnościowe prawo do danego lokalu. Poza tym dotyczy ona również sytuacji, w której np. oddajesz całe przedsiębiorstwo lub udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Oprócz tego podarować można samochód, pieniądze, a także mieszkanie, dom czy działkę. 

Najczęściej tego rodzaju działania odbywają się z członkami rodziny. W przypadku umowy darowizny podpisanej między najbliższymi strony zwolnione są z płacenia podatku od spadków i darowizn, jeśli nie przekroczyła ona kwoty 9637 złotych. Dotyczy to:

  • małżonka,

  • zstępnych i wstępnych,

  • pasierbów,

  • rodzeństwa,

  • ojczyma, macochy,

  • ojca i matki.

Trzeba pamiętać, że przyjęcie darowizny należy zgłosić do urzędu skarbowego w ciągu 6 miesięcy. Jeżeli tego nie zrobisz, to może ona zostać opodatkowana karną stawką. 

Jakie usługi oferują kancelarie notarialne?

Oprócz umowy darowizny można skorzystać z wielu innych usług, które oferowane są  między innymi w Kancelarii Notarialnej Waldemara Dziadowca. Jeśli potrzebujesz pomocy w uregulowaniu spraw spadkowych, to warto udać się do biura specjalisty, który poprowadzi je dużo szybciej niż sąd, ponieważ może wykorzystać uproszczoną procedurę. Dodatkowo zajmuje się również stworzeniem intercyzy lub dokonać podziału majątku

Ponadto może poświadczać różnego rodzaju dokumenty swoich klientów, dzięki czemu nabywają one mocy urzędowej. Co więcej, w jego obecności można stworzyć także testament, który nie będzie łatwy do podważenia.