Notariusz to zawód z długą tradycją, który w Polsce praktykowany jest od wieków. Obecnie kojarzymy go raczej z transakcjami sprzedaży nieruchomości i sporządzaniem testamentów, ale jego kompetencje są znacznie szersze. Czynności notarialne, do jakich jest on ustawowo uprawniony, obejmują pewne aspekty działalności firm. W artykule przybliżamy usługi notarialne w tym właśnie zakresie.

Czynności notarialne na potrzeby firm

Zakres czynności, jakie wykonywać może notariusz określa ustawa z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie. Zgodnie z jej treścią do obowiązków notariusza należy sporządzanie:

  • aktów notarialnych;
  • aktów poświadczenia dziedziczenia;
  • poświadczeń;
  • protestów weksli i czeków;
  • wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów;
  • protokołów;
  • projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
  • czynności wynikających z odrębnych przepisów.

Ponadto do kancelarii notariusza, w tym do kancelarii notarialnej Agaty Banasik w Warszawie możemy udać się w celu przekazania na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych, dokumentów czy danych zapisanych na nośniku informatycznym. Należy zaznaczyć też, że obok sporządzania poświadczeń notariusz może zająć się także ich poświadczeniem.

Ze względu na to, że większość firm swoją działalność opiera na zawieraniu różnego rodzaju umów czy też uchwalaniu rozmaitych dokumentów, wielu przedsiębiorców decyduje się na nawiązanie współpracy z kancelarią notarialną. Daje to stałe wsparcie w kwestiach zgodności z prawem sporządzanych kontaktów oraz ich autentyczności. Należy bowiem pamiętać, że notariusz, wykonując czynności notarialne, powinien nie tylko sporządzać wszelkie akty i inne dokumenty w sposób rozumiały, ale też udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących przeprowadzanych czynności. Ponadto do jego obowiązków należy zabezpieczenie praw i słusznych interesów stron w danej sprawie.

Koszty usług notarialnych

Dla wielu przedsiębiorców duże znaczenie ma wysokość opłat związanych z czynnościami notarialnymi, czyli tak zwaną taksą notarialną. Te będą różnić się między poszczególnymi kancelariami, warto jednak zauważyć, że maksymalne stawki opłat zostały określone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości. Podstawowym kryterium jest przy tym wartość przedmiotu, którego dotyczy czynność notarialna:

  • do 3 000 zł – opłata wynosi 100 zł;
  • w zakresie od 3 000 do 10 000 zł – 100 zł i 3% od nadwyżki powyżej 3 000 zł;
  • w zakresie od 10 000 do 30 000 zł – 310 zł i 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł;
  • w zakresie od 30 000 do 60 000 zł – 710 zł i 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł;
  • w zakresie od 60 000 do 1 000 000 zł – 1 010 zł i 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł;
  • w zakresie od 1 000 000 do 2 000 000 zł – 4 770 i 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł;
  • powyżej 2 000 000 zł – 6 770 i 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł.

Istnieją jednak pewne wyjątki od powyższej zasady, które ujęte zostały we wspomnianym rozporządzeniu. Dotyczą one konkretnych czynności notarialnych i tak na przykład koszt sporządzenia protokołu zebrania wspólnoty mieszkaniowej wynosi 300 zł, natomiast pełnomocnictwa do dokonania jednej czynności wynosi 30 zł lub 100 zł w przypadku pełnomocnictwa do więcej niż jednej czynności.