Design Thinking to innowacyjna metoda tworzenia nowych produktów oraz usług, w której kluczowym elementem jest zrozumienie potrzeb i problemów potencjalnych użytkowników. Drugim ważnym składnikiem procesu jest interdyscyplinarny zespół ludzi o rozmaitych kwalifikacjach – dzięki temu możliwe będzie omówienie tematu z różnych perspektyw. Celem Design Thinking jest bowiem stworzenie rozwiązań pożądanych i technicznie możliwych.

Etapy Design Thinking

Głównym założeniem metody Design Thinking jest stworzenie zespołu specjalistów o różnych specjalnościach – technologów i inżynierów, projektantów, specjalistów od marketingu, a nawet socjologów. Ich zadaniem jest znalezienie nowatorskiej odpowiedzi na postawiony przed nimi problem. To jest bowiem drugie założenie tej metody; celem działań ma być stworzenie nowego rozwiązania, które zaspokoi potrzeby lub rozwiąże problemy.

Jest możliwe dzięki realizacji kolejnych etapów, które składają się na Design Thinking. Pierwszy to zrozumienie oczekiwań odbiorcy, przy czym pod uwagę należy brać również motywacje podświadome. W tym celu wykorzystuje się między innymi ankiety i badania środowiska. Dzięki analizie zebranych informacji możliwe jest zdefiniowanie właściwego problemu. Na tym etapie oraz na kolejnym, czyli podczas generowania pomysłów, odbywa się prawdziwie twórcza praca. Biuro, w którym wykorzystuje się Design Thinking, musi być odpowiednio zaopatrzone w rozmaitego rodzaju materiały. Potrzebne będą tu zarówno standardowe artykuły biurowe, jak i artykuły kreślarskie czy plastyczne. Burza mózgów jest najskuteczniejsza, gdy mamy przed sobą kartkę i długopis, by przelać na nią wszystkie pomysły. Bardzo ważne jest tu zatem zaplecze, o które zadbać możemy przy pomocy hurtowni artykułów biurowych takiej jak Dinero w Warszawie. W jednym miejscu możemy znaleźć wszystko, czego będziemy potrzebować – od prostych ołówków, i brulionów po flip-charty czy tablice suchościeralno-magnetyczne.

Zastosowania Design Thinking

Metoda ta jest uniwersalną formułą, którą można wykorzystać w rozmaitych dziedzinach naszego życia. Sprawdzi się przede wszystkim wszędzie tam, gdzie występuje problem, który nie ma oczywistego rozwiązania lub którego rozwiązanie nie musi mieć narzuconej formy. Design Thinking opiera się bowiem nie na kopiowaniu oraz ulepszaniu istniejących i stosowanych pomysłów, ale na kreatywnym tworzeniu innowacji. Korzystają z tego firmy, korporacje, szkoły, fundacje, a nawet administracja czy inne podmioty, gdzie taka metoda pracy może zostać wprowadzona. A do tego wystarczy zespół specjalistów i rozmaite materiały biurowe. Same efekty działań metodą Design Thinking być różnorodne. W ten sposób powstają nie tylko nowe produkty czy usługi, ale również technologie, strategie, programy edukacyjne, a nawet całe modele biznesowe.