Remanent to czynności, które służą do określenia faktycznego majątku firmy i porównania go z dokumentami księgowymi. Trzeba pamiętać, że inwentaryzacji podlega wiele grup artykułów i można przeprowadzać ją w nieco inny sposób, w zależności od typu produktów. Jak powinien wyglądać dokument inwentaryzacyjny i w jaki sposób wykonać spis dla poszczególnych kategorii?
Jak wygląda dokument?
Głównym celem remanentu jest stworzenie dokumentu inwentaryzacyjnego. Dokument ten powinien być sporządzony według wzoru i należy umieścić w nim takie informacje jak:
- datę przeprowadzania inwentaryzacji;
- nazwę firmy oraz dane właściciela;
- numery poszczególnych pozycji;
- nazwy towarów;
- cenę jednostkową;
- jednostkę miary;
- ilość wyliczoną w czasie inwentaryzacji;
- łączną wartość – ilość pomnożoną przez cenę jednostkową;
- łączną wartość wszystkich towarów;
- podpis właściciela i osób wykonujących inwentaryzację.
Żeby prawidłowo przeprowadzić wszystkie czynności i stworzyć rzetelne dokumenty, warto skorzystać z pomocy doświadczonego księgowego, na przykład Joanny Arlik, której biuro znajduje się w Elblągu. Zaufany księgowy to przede wszystkim dobry doradca, który wspiera przedsiębiorcę na każdym etapie prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak wykonać inwentaryzację?
Sama inwentaryzacja może wydawać się łatwa, jednak trzeba pamiętać o kilku ważnych elementach. Jak zostało na wstępie wspomniane, wykonuje się ja na kilka sposobów:
- Spis z natury – szacowanie, mierzenie lub liczenie towarów. Stosuje się w przypadku maszyn, budowli, środków trwałych, środków pieniężnych w kasie oraz papierów wartościowych.
- Uzgodnienie sald – potwierdzenie stanu aktywów i pasywów, które zostały uwzględnione w księgach rachunkowych np. środki zgromadzone na rachunkach bankowych lub należności od kontrahentów.
- Weryfikacja – porównanie dokumentów księgowych i źródłowych. Stosuje się ją między innymi w przypadku funduszy specjalnych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Przedsiębiorca musi pamiętać, aby inwentaryzację wykonywać skrupulatnie. Żadnych wartości nie wolno celowo zaniżać lub zawyżać. Inwentaryzacja musi być wykonana każdego roku, jednak w niektórych przypadkach może zostać zlecony dodatkowy remanent. Dzieje się tak na przykład w razie rozpoczęcia lub zamknięcia działalności gospodarczej, zmiany wspólnika, zmiany stosunku udziałów lub utraty prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym. Inwentaryzacja może być również nakazana w dowolnym momencie przez jednostkę podatkową.