Kiedy pierwszy raz zakładamy działalność gospodarczą, to z pewnością nie wiemy, ile pracy to wymaga. Dla wielu z nas cały ten proces jest skomplikowany i trudny do zrozumienia. Jeśli też masz pewne problemy z założeniem działalności, najlepszym sposobem jest skorzystanie z usług biur rachunkowych. Księgowe oprócz zajmowania się sprawami księgowymi i rachunkowymi świadczą usługi polegające na pomocy w zakładaniu działalności. Zobacz, na czym takie usługi polegają.

Pierwsze kroki w związku z założeniem działalności gospodarczej

Jeżeli chcesz założyć własną działalność gospodarczą, a nie wiesz, w jaki sposób się za to zabrać, najlepiej jest udać się do biura rachunkowego. Pracownicy biur oferują m.in. pomoc w zakładaniu firmy. Biuro rachunkowe Mrozek z Rybnika w województwie śląskim przeprowadzi wszystkim klientów przez cały proces dotyczący zarejestrowania działalności. Gdy zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą to pierwszym krokiem, jaki musisz zrobić, jest wypełnienie oraz złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Poprawnie wypełniony wniosek trzeba zanieść do Urzędu Miasta lub Gminy. Obecnie istnieje też możliwość wypełnienia oraz złożenia wniosku drogą internetową.

We wniosku muszą znaleźć się takiej informacje jak np. oznaczenie przedsiębiorcy oraz numer ewidencji PESEL i NIP przedsiębiorcy. Na tym jednak nie koniec. We wniosku należy określić, co będzie podmiotem działalności. Takie określenie musi być zgodne z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Ponadto niezbędne jest podanie miejsca zamieszczania oraz adresu. W sytuacji, gdy firma będzie działała w innym miejscu, to wówczas należy podać ten adres. We wniosku o założenie działalności gospodarczej nie może też zabraknąć informacji o tym, jaką formę opodatkowania wybierzemy i kiedy rozpoczynamy działalność. Niezbędne jest też podanie numery telefonu oraz adresu mailowego.

Jakie są kolejne kroki zakładania firmy?

Jeśli złożyłeś już wniosek o zarejestrowanie działalności, kolejnym krokiem jest odwiedzenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. CEDIG wysyła do ZUS-u tylko informacje o powstaniu nowej firmy, dlatego ty jako przedsiębiorca musisz osobiście zgłosić się jako ubezpieczony obowiązującymi ubezpieczeniami zdrowotnymi, rentowymi i emerytalnymi. Czas, jaki masz na odwiedzenie ZUS-u to 7 dni. Do założenia własnej działalności niezbędne jest też posiadanie numeru REGON. Ten numer otrzymamy w ciągu 7 dni od dnia przesłania wniosku przez CEDIG do Urzędu Statystycznego.

Następnie CEDIG przekaże odpowiednie dane, w tym formę opodatkowania do Urzędu Skarbowego. Jednak jeśli chcesz zostać płatnikiem VAT, musisz wypełnić specjalny druk – VAT-R. Potem trzeba go złożyć w US. Nie zapomnij też o tym, aby mieć rachunek bankowy firmy, aczkolwiek może go zastąpić rachunek prywatny przedsiębiorcy. Jeśli nie chcesz samodzielnie zajmować się sprawami rachunkowymi i księgowymi, to ważną częścią założenia firmy, jest wybór biura rachunkowego.

Warto podkreślić, że biura rachunkowe oferują znacznie więcej niż usługi księgowe i rachunkowe. Niektóre z nich pomagają przebrnąć przez cały proces zakładania firmy. Pomoc przy założeniu działalności jest nieoceniona, ponieważ księgowi doskonale wiedzą, w jaki sposób prawidłowo wypełnić wszelkie wnioski i formularze, a co za tym idzie, zakładanie działalności gospodarczej odbędzie się szybciej i mniej stresująco.