Marketing internetowy zajmuje wiodącą pozycję na liście ulubionych narzędzi specjalistów od reklamy i jest to w pełni zrozumiałe. W Polsce, w 2018 roku, blisko 90% osób w wieku 16 – 24 lata korzystała z internetu za pomocą smartfona, a w przedziale wiekowym 16 – 74 lata odsetek ten wynosił prawie 50%. Ogromny potencjał marketingowy internetu przeniósł zdecydowaną większość usług reklamowych do tego właśnie medium, ale czy to oznacza, że reklama drukowana odeszła zupełnie do lamusa?

Odbiorca reklamy internetowej a dobra luksusowe

Internet jako medium zdominował wiele mniej lub bardziej tradycyjnych sfer życia, od komunikacji międzyludzkiej począwszy, a na robieniu zakupów, czy sterowaniu domem lub samochodem kończąc. Również reklama w sporej części zaadoptowała się do nowej hiperrzeczywistości i wykorzystała nowe medium, z jego wszechobecnością i interakcyjnością, do zupełnie nowych, dopasowanych indywidualnie do danego konsumenta środków perswazji reklamowej. Reklama promowana za pośrednictwem mediów drukowanych utraciła swe niedawne znaczenie, choć nie ustąpiła z kilku ważnych przyczółków, gdzie jej siła perswazji wciąż jest znaczna. Reklama artykułów luksusowych zawsze rządziła się nieco innymi prawami i nigdy nie kładła nacisku na dotarcie do jak największej liczby odbiorców, a raczej do właściwego odbiorcy czytającego określone tytuły prasowe, bywającego w odpowiednich miejscach, obracającego się w danym towarzystwie i korzystającego z menu wybranych tylko marek. Towarzystwo takie wciąż wymienia się tradycyjnymi wizytówkami zaprojektowanymi przez dizajnerów i podpisuje ważne dokumenty metalowymi długopisami z grawerem od żony lub szefa. Rynek dóbr luksusowych reklamowanych na tradycyjnych środkach przekazu miewa się wciąż całkiem nieźle.

Klient biznesowy a gadżety z nadrukami

Również klient biznesowy korzysta z bardziej tradycyjnych form reklamy, choćby w formie gadżetów reklamowych, co pozwala mu w prosty sposób zakodować swoją markę w świadomości klienta przez fakt ciągłego obcowania z jego logo na długopisach reklamowych. Także całe zestawy piśmienne z nadrukowanym logo są powszechną i skuteczną reklamą wśród młodych konsumentów, jakimi są uczniowie. Jak przekonuje specjalista działu sprzedaży z kaliskiej firmy REED Dariusz Kaźmierczak i Artur Fornalczyk, wykonującej i sprzedającej materiały reklamowe na różnych nośnikach, wciąż dużą popularnością cieszą się długopisy reklamowe z grawerem wg indywidualnego projektu oraz wizytówki niskonakładowe dla pracowników korporacji. Uważa także, że pogłoski o śmierci reklamy drukowanej są mocno przesadzone, co popiera danymi z zamówieniami na niskonakładowe druki cyfrowe na foliach i papierach, także realizowane na podstawie jednostkowych projektów. Niska cena przy wysokiej jakości wizualnej takich druków pozwala nawet mniejszym firmom zamówić na daną promocję niewielką liczbę kopii, a dzięki niskonakładowej formie reklamy skierowanej do sprecyzowanego klienta, posiada również atrybuty wyjątkowości i ekskluzywności. Dzięki takim formom promocji marki znajdują uznanie i przywiązanie klientów, której to cechy reklama internetowa wciąż nie potrafi zapewnić w wielu przypadkach.