Wielu osobom wczesne wstawanie sprawia mnóstwo trudności, a dla niektórych jest wręcz koszmarną wizją. Tak naprawdę ma jednak więcej zalet niż wad. Chcesz, by Twoje dni były bardziej produktywne? Zastanawiasz się, co zrobić, by rano mieć lepszy nastrój? Zacznij wstawać wcześniej! Dlaczego warto wcześnie wstawać i jak wyrobić w sobie ten nawyk? Szczegóły w artykule.

Dlaczego warto wcześnie wstawać?

Wczesne wstawanie to jeden z nawyków ludzi sukcesu, dla których poranek jest ważnym momentem dnia. Jeśli więc Ty też chcesz mieć większą szansę na odniesienie w życiu sukcesu, zacznij wstawać wcześniej i od rana podejmuj działanie. Jakie są korzyści z wczesnego wstawania?

Masz więcej czasu

Większość z nas ciągle narzeka na brak czasu i nadmiar obowiązków. Wystarczy jednak tym czasem mądrze zarządzać. Wstając o godzinę czy dwie wcześniej, zyskasz dodatkowy czas na wykonanie ważnych czynności. Wiele osób jest bardziej produktywnych właśnie w godzinach porannych. Nie warto więc marnować swojej energii długim spaniem, lepiej wykorzystać swój poranek efektywnie i mądrze.

Jeśli wstaniesz zbyt późno, poranne czynności wykonujesz niedbale i w pośpiechu. Być może nie zdążysz nawet zjeść śniadania lub spóźniasz się do pracy, co wywołuje niepotrzebny stres. Psychologowie i psychoterapeuci podkreślają, jak ważne jest dobre rozpoczęcie nowego dnia. Pomyśl, czy nie lepiej wstać wcześniej, zrobić wszystko na spokojnie i zacząć dzień z pozytywnym nastawieniem?

Możesz zrobić więcej

W związku z tym, że zyskujesz dodatkowy czas, możesz zrobić więcej rzeczy, które ciągle odkładasz. Poranek to dobry czas na dawkę wysiłku fizycznego. Wcale nie musisz biegać czy iść na siłownię (chociaż oczywiście warto!). Dzień możesz zacząć też jednak od ćwiczenia jogi czy medytacji. W ten sposób pozytywnie nastawisz się na cały nowy dzień.

Rano Twoje ciało i umysł są najbardziej wypoczęte, a Ty masz więcej energii. Może warto więc poświęcić kilka minut na naukę języka i poznanie kilku nowych słówek bądź przeczytanie kilku stron książki?

Cieszysz się ciszą i spokojem

Jeśli zdecydujesz się wstawać wcześniej, będziesz mieć w końcu spokój i ciszę. Gdy inni domownicy będą jeszcze spać, Ty zyskasz czas tylko dla siebie. Nawet mieszkając w dużym mieście, można doświadczyć wtedy spokoju. Rano nie słychać jeszcze głośnego szumu ulicy, aut, odgłosów sąsiadów czy dzieci, krzyków, rozmów i innych rozpraszających hałasów z zewnątrz. Może co najwyżej śpiew ptaków za oknem? To też dzięki temu wczesne godziny poranne są idealnym momentem na pracę, naukę czy załatwienie najważniejszych spraw.

Dbasz o zdrowie

Wczesne wstawanie codziennie o tej samej porze ma też wiele korzyści dla zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Zamiast przegryzać coś niezdrowego na szybko, możesz bowiem na spokojnie zjeść smaczne, pożywne śniadanie, bogate w wartości odżywcze. Dzięki temu masz więcej energii i lepsze samopoczucie. Unikasz też stresu związanego z pośpiechem i obawą, że z czymś się nie wyrobisz. Pamiętaj, że prawidłowy sen ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie całego organizmu.

Masz satysfakcję

Chyba nie trzeba przekonywać, że wczesne wstawanie przynosi mnóstwo satysfakcji. Pomyśl, jak się poczujesz, gdy do południa zrobisz więcej rzeczy niż czasem przez cały dzień. Wieczorem poczujesz, że to był udany dzień i będziesz mieć czas na relaks, odpoczynek i przyjemności. Uczucie zdenerwowania wywołane tym, że znowu masz mnóstwo zaległych rzeczy do zrobienia, pójdzie w niepamięć. Pamiętaj, że mając wieczorem spokojną głowę, szybciej zaśniesz, a rano wstaniesz wypoczęty.

Jak wcześnie wstawać? Kilka wskazówek

Poranne wstawanie wcale nie musi być takie trudne. Wystarczy trochę czasu, chęci i cierpliwości, by wyrobić w sobie ten zdrowy nawyk. Jak możesz sobie to ułatwić?

Zacznij stopniowo

Jeśli postanowisz sobie, że od jutra wstajesz dwie godziny wcześniej, szybko się zniechęcisz, bo będzie to raczej niewykonalne i nieprzyjemne. Stopniowo zmieniaj więc swój cykl snu. Wstań 10-15 minut wcześniej i czas ten wydłuż za kilka dni. Rób tak aż do momentu, gdy dojdziesz do idealnej dla siebie pory.

Kładź się spać wcześniej

Zastanawiasz się, jak wstawać wcześnie rano wypoczętym? Kładź się spać wcześniej, np. o 22 zamiast o 23. Wstając np. o 6 rano, wcale nie musisz być zmęczony i niewyspany. Nie chodzi tutaj o to, by spać mniej. Pamiętaj, że odpowiednia ilość snu (7-8 godzin) jest bardzo ważna. Zadbaj też o stały rytm snu – kładź się i wstawaj codziennie o tej samej porze, tak, by Twój organizm się do tego przyzwyczaił.

Wstawaj od razu po wyłączeniu budzika

Ile razy po dzwonieniu budzika zdarzyło Ci się kilkukrotnie włączać drzemki na kolejne 5 czy 10 minut? No właśnie. Gdy rano zadzwoni Twój budzik, zrezygnuj więc z drzemek, bo to one powodują, że ostatecznie wstajesz o wiele później. Aby sobie to ułatwić, budzik umieść nie w zasięgu ręki, a nieco dalej od łóżka, tak, aby trzeba było wstać, by go wyłączyć.

Jeśli chcesz wstawać wcześniej, musisz zadbać o to, by w nocy się wysypiać. Masz z tym problem? Sprawdź sposoby na bezsenność, czyli jak radzić sobie z zaburzeniami snu.