Przemęczenie, spadek nastroju i skłonność do infekcji to popularne symptomy podczas jesiennych miesięcy. Trudne warunki pogodowe oraz przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach sprzyjają zapadaniu na grypę czy przeziębienie. Właśnie w tym czasie powinniśmy wyjątkowo zadbać o swoje zdrowie. Sprawdź, jak chronić organizm, aby nie chorować. Poznaj najskuteczniejsze metody na wzmocnienie organizmu przed zimą.  

8 sposobów na wzmocnienie organizmu jesienią

Wraz z końcem lata spada naturalna odporność organizmu. Gdy zaczynamy odczuwać zmęczenie oraz spadek samopoczucia, to jesteśmy bardziej narażeni na różnego rodzaju infekcje. A to prosta droga do wizyty u lekarza z przeziębieniem lub grypą. Czy można temu zapobiec? Okazuje się, że czasami wystarczy zastosować kilka prostych zasad, aby mniej chorować.

Jak zadbać o wzmocnienie organizmu na jesień? Oto kilka metod, dzięki którym unikniemy zwolnień lekarskich w najbliższych miesiącach:

1. Wartościowa dieta

W okresie jesienno-zimowym musimy zadbać o prawidłowe nawodnienie oraz właściwie dobrany jadłospis. Nie od dziś wiemy bowiem, że to co jemy, przekłada się na naszą podatność na infekcje oraz choroby. Kluczowa jest więc zbilansowana dieta na jesień. W codziennym menu powinniśmy uwzględnić przede wszystkim:

  • ciepłe posiłki – dające uczucie sytości na dłużej i wspierające układ immunologiczny;
  • sycące i lekkie śniadania – wartościowy pierwszy posiłek dnia to sposób na uniknięcie infekcji;
  • rozgrzewające przyprawy – poprawiające krążenie imbir, goździki czy chili;    
  • warzywa i owoce – bogate w witaminę A, B i C cytrusy, porzeczki, papryka, natka pietruszki, kiełki, kalafiory i marchew;
  • czosnek i cebulę – działające antybakteryjnie i mobilizująco na układ odpornościowy;
  • kiszonki – źródło probiotyków w postaci kiszonych ogórków, buraków czy kapusty;
  • miód – dostarczający organizmowi witaminy i mikroelementy wzmacniające układ odpornościowy.   

Jesienią ograniczaj niezdrowe i wysoko przetworzone jedzenie oraz alkohol czy inne używki.  

dieta na jesień

2. Ubiór dopasowany do pogody

Okresy przejściowe pomiędzy poszczególnymi porami roku są w Polsce na tyle płynne, że często trudno ubrać się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych. Dlatego też tak ważne jest regularne sprawdzanie prognozy pogody. Warto przygotować się na gwałtowne zmiany temperatur, silny wiatr i opady atmosferyczne. Pamiętajmy, że to przegrzanie może powodować duży spadek odporności jesienią. Najlepszym sposobem jest więc dobieranie stroju na tzw. cebulkę.     

3. Regularne uprawianie sportu

Ruch na świeżym powietrzu niezależnie od warunków pogodowych to jeden z ważnych elementów hartowania organizmu jesienią. W ten sposób nasz układ termoregulacji uczy się adaptacji do różnych sytuacji. Poza tym regularna aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści – obniża ciśnienie krwi, zwiększa pojemność płuc oraz serca, spowalnia tętno spoczynkowe i tym samym poprawia naszą odporność. Zróżnicowane formy treningu pozwolą ponadto zadbać o dobry nastrój.  

4. Właściwy odpoczynek i duża dawka snu

Odporność w dużym stopniu uzależniona jest od higieny odpoczynku oraz jakości snu. W okresie jesiennym powinniśmy więc szczególnie zadbać o poprawę komfortu oraz regularność codziennych drzemek. Nasz organizm potrzebuje przecież czasu na regenerację. Podstawę stanowi siedem godzin snu dziennie oraz właściwy relaks.  

5. Suplementy wzmacniające odporność i medycyna naturalna

Choć zdrowa i zbilansowana dieta to świetny sposób na wzmocnienie odporności jesienią, to czasem może potrzebować odpowiedniego wspomagania. Na rynku farmaceutycznym można znaleźć wiele wartościowych suplementów. Składniki odżywcze można dostarczać w formie tabletek, kapsułek lub płynów. W sezonie chorobowym szczególnie warto postawić na witaminę A, B6, C, D, E oraz kwasy Omega-3.

Zamiast antybiotyków można na początku infekcji zastosować preparaty w ramach medycyny naturalnej. Kiedy zobaczymy pierwsze oznaki choroby, powinniśmy sięgnąć zamiast środków farmakologicznych po metody stosowane przez nasze babcie. Na katar czy ból gardła możesz wypróbować herbatę z miodem, rozgrzewającą zupę czy syrop z czosnku.   

suplementy

6. Witamina D

Niedobór witaminy D, który dotyczy nawet 90% Polaków, wpływa bezpośrednio na jesienną odporność organizmu. Ten wyjątkowy składnik odżywczy nie tylko bowiem wzmacnia kości czy mięśnie, ale również układ odpornościowy. Wytwarzany jest przez nasz organizm pod wpływem promieni UV. Warto więc korzystać z ostatnich słonecznych dni od września do listopada i w razie potrzeby suplementować lub dostarczać witaminę z pokarmu.   

7. Higiena osobista

Do najważniejszych zasad jesiennej profilaktyki należy regularna i prawidłowa higiena. Szczególną uwagę należy zwrócić na długie i częste mycie rąk. Jest to wyjątkowo ważne po powrocie z miejsc publicznych lub po skorzystaniu z transportu zbiorowego. Warto w tym czasie wyposażyć się w produkty delikatne i przyjazne dla skóry oraz preparaty antybakteryjne. Pamiętajmy o tym, aby w miarę możliwości ograniczyć bliski kontakt z chorymi.    

higiena

8. Równowaga psychiczna

Zastanawiasz się, jak zadbać o odporność jesienią? Jednym z może najmniej oczywistych sposobów, lecz również wyjątkowo ważnych jest unikanie lub ograniczenie nerwowych sytuacji. Jak się bowiem okazuje przewlekły i silny stres ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu oraz na układ immunologiczny. Długotrwałe napięcie może zwiększyć ryzyko złapania sezonowych infekcji. Musimy więc w tym czasie z dużą uwagą kontrolować nasze reakcje na czynniki stresowe.   

Stosowanie się do powyższych zasad zmniejsza ryzyko wystąpienia sezonowych zachorowań. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to sprawdź, jakich witamin i minerałów brakuje nam jesienią i zimą.